Berlingske Business

Solar-topchef: Går ikke efter at indløse gevinst fra svensk investering

ceo
ARKIVFOTO. Direktør Anders Wilhjelm Foto:

Bundlinjen hos sourcing- og servicevirksomheden Solar nød i første kvartal 2017 godt af en investering i et svensk selskab. Men der er ingen plan om at indløse den potentielle gevinst ved et aktiesalg.

Det fortæller Anders Wilhjelm, der er administrerende direktør hos Solar, efter onsdagens regnskab for årets første tre måneder.

solar

I regnskabet fremgår det, at Solar i slutningen af januar skød omkring 170 mio. kr. i en aktieemission i svenske Bimobject, der leverer softwareløsninger til byggeindustrien.

Takket være en stor kursstigning i Bimobject har Solar allerede kunnet indtægtsføre 103 mio. kr. fra investeringen. Og selv om det har bidraget til at skyde overskuddet før skat op til 134 mio. kr. i første kvartal fra 28 mio. kr. i samme kvartal sidste år, så kommer det på den korte bane ikke til at betyde det store for Solar, forklarer Anders Wilhjelm.

»Vi kan bruge det til at sige, at vi i hvert fald ikke er de eneste, som synes, at Bimobject er en interessant virksomhed.«

»Den indtægt, der er, er jo ikke realiseret. Det er på grund af, at siden vi købte cirka 20 pct. af selskabet, så er aktien steget med over 60 pct. Det vil sige, at det er en værdistigning, som vi har i vores bøger på den aktiepost, vi har, men det er ikke penge ned i kassen.«

»Det ville det kun være, hvis vi solgte aktierne. Og det har vi ingen intention om. Vi er ikke gået ind for at spekulere i aktiestigninger. Vi er gået ind, forbi vi mener, det er strategisk relevant for os,« siger Solar-topchefen.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen