Berlingske Business

Smedegaard: Uvist hvornår containere giver overskud

Containerindustrien vil fortsat være presset, måske endda endnu mere i andet halvår end i første, forudser A. P. Møller-Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen.

Containerforretningen har givet et underskud på 3 mia. kr. i første halvår, og hvornår der igen bliver overskud i Maersk Line kan ledelsen ikke forudse.

- Raterne bundede ud dybere og senere, end vi havde ventet. I begyndelsen af maj troede vi, at april ville være bunden. Men faldet fortsatte i maj og juni. Raterne er langsomt på vej op, og vi regner med, at de i gennemsnit for første halvår vil være på niveau med andet halvår. Men vi har højere bunkeromkostninger, så containerindustrien vil nok stadigvæk i gennemsnit være mere presset i andet halvår end første. Men længere ude i fremtiden kan jeg ikke give noget forecast, siger Nils Smedegaard Andersen til RB-Børsen.

Maersk Line har ad flere omgange annonceret ratestigninger i de seneste måneder med den begrundelse, at raterne er uholdbart lave. Ifølge koncernchefen har kunderne accepteret, at ratestigningerne er nødvendige, så Maersk Line har ikke haft problemer med rent faktisk at gennemføre prisforhøjelserne. Men det er ikke nok til, at rateniveauerne ser bedre ud i andet halvår end første.

- Det er lidt paradoksalt, men det er fordi, vi har set stærkt faldende rater i første halvår. Maj-juni var bunden, men raterne skal en del op, før vi er oppe på første halvårs gennemsnit, forklarer Nils Smedegaard Andersen.

Koncernen vurderer, at Maersk Line har taget markedsandele i det faldende marked for containerskibsfart. Samtidig er indtjeningen forbedret i forhold til konkurrenterne.

- Vi mister mindre end markedet. Og vi forbedrer os indtjeningsmæssigt. Hvis man sammenligner med konkurrenterne var vi for to år siden 200 dollar dårligere pr. container. De sidste kvartaler ser det ud til, at vi ligger ca. 100 dollar bedre pr. container. Relativt har vi altså forbedret Maersk Lines konkurrenceevne med mellem 1,5-2 mia. dollar, når man ganger op med volumen, siger Nils Smedegaard Andersen.

Han fremhæver, at mange af Maersk Lines konkurrenter har søgt ekstra finansiering fra deres ejere eller ligefrem statshjælp og har problemer med at betale deres regninger.

- I den sammenhæng er Maersk Line i udmærket form, mener han.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen