Berlingske Business

Smedegaard svinger sparekniven

Smedegaard svinger sparekniven - 1
Nils Smedegaard Andersen, Mærsks topchef, fortsætter arbejdet med at trimme antallet af medarbejdere. Foto:

Mærsk har nu i alt fyret 6.000 mennesker alene i selskabets containerforretning, og direktør Nils Smedegaard Andersen fortsætter med at skære virksomheden til.

Der er gang i svingdøren på Esplanaden, hvor Danmarks største virksomhed A.P. Møller-Mærsk har hjemme.

Alene sidste år fyrede virksomhed 4.500 medarbejdere i selskabets problemfyldte containerforretning Maersk Line og i 2009 har topchef Nils Smedegaard Andersen fortsat haft gang i sparekniven.

Yderligere 1.500 mennesker har nu mistet jobbet i Maersk Line, mens der også er blevet nedlagt 144 stillinger i selskabets tankforretning.

Svær proces

Også andre områder i Mærsk-konglomeratet som APM Terminals og detailhandlen skal trimmes til, men Nils Smedegaard Andersen understreger, at organisationen bakker op om den svære proces.

”Folk har bakket op om vores strategi, og der er stor entusiasme i vores organisation. Ud over stillinger har vi også lukket ned for skibsbygninger på Lindø. Alt dette vil gøre Mærsk til en mere effektiv virksomhed,” siger Nils Smedegaard Andersen på en igangværende telekonference.

Især Maersk Line har som nævnt været hårdt ramt af de mange sparetiltag i A.P. Møller-Mærsk, og det skyldes, at man for få år siden købte den hollandske konkurrent P.O. Nedlloyd og derfor har haft behov for at integrere virksomhed og tilpasse selskabet til det store opkøb.

”Vi ser allerede nu resultater af den effektivisering, vi har foretaget. Processer fungerer bedre nu, og generelt har vi fået strømlinet forretningen bedre,” påpeger Nils Smedegaard Andersen.

Se regnskabet her (eksternt link, engelsk)


Fik du læst:

Billedserie: Mærsks benhårde rådgivere

Mærsk Mc-Kinney Møller inspicerer selv Føtex

Danmarks 50 rigeste


Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen