Berlingske Business

Smedegaard går benhårdt efter lønsomhed

Et enkelt nøgletal i A. P. Møller-Mærsks regnskab vækker særlig opmærksomhed blandt investorerne.

A. P. Møller-Mærsk har for første gang offentliggjort oplysninger om Return on Invested Capital (ROIC) - afkastet på den investerede kapital.

Det ses blandt investorer som et tegn på, at den øverste top på Esplanaden stiller endnu mere skarpt på kravet til de enkelte forretningsområder om at levere lønsomhed.

ROIC måler afkastet på den investerede kapital, altså groft sagt hvor meget et selskab tjener for hver krone, det har investeret. I første halvår, der bød på underskud, var det -0,3 pct., mens det i samme periode sidste år var 13,3 pct. I sig selv vidner tallet altså ikke om en positiv udvikling. Men selve det, at koncernchef Nils Smedegaard Andersen vælger at lægge tallet frem tolkes som et signal om, at Smedegaard vil bruge det som styringsværktøj internt i A. P. Møller-Mærsk.

Det betyder, at fokus primært er på lønsomheden, og det er guf for investorer. Den øgede fokus på afkast af investeringerne kan betyde, at et område som Maersk Line, der har svært ved at levere fornuftige afkast, ikke vil få tilført så mange investeringer fremover.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen