Berlingske Business

"Skæv ordre" årsag til voldsomt Bavarian-spring

Bavarian Nordic
Foto:

Aktien i Bavarian Nordic strøg bemærkelsesværdigt til vejrs i sekunderne op til børslukketid mandag. Handlerne blev senere annulleret

Der var tale om en "skæv ordre", da aktien i Bavarian Nordic sprang i vejret til 390 kr. i sekunderne op til børslukketid mandag, svarende til en stigning på hele 50,9 pct. fra fredag.

Forinden fejlhandlen var aktien steget mere almindelige ca. 4 pct. til 270,5 kr.

- Det en skæv ordre, der har forårsaget det, forklarer Jakob Kaule, chef for overvågning i København hos Nasdaq, til Ritzau Finans.

Han vil ikke uddybe, hvad der menes med skæv ordre.

- Bare at der er en klar fejl på lukkeauktionen, som bevirker, at lukkekursen er helt skæv. Så der går vi ind som markedsplads ind og tvangsannullerer de handler, der er kørt igennem akutionen, siger Jakob Kaule.

Handlen med Bavarian-aktien blev da også annulleret igen i løbet af få minutter af den danske fondsbørs.

Overvågningschefen vil imidlertid hverken nu eller fremover oplyse, hvem der har indgivet ordren.

- Der er ikke identitet på de medlemmer, der lægger ordrene ind. Der er fuld handelsanonymitet, slår Jakob Kaule fast.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen