Berlingske Business

SDC DanDisc fik rettet selskabet op i 2003

Det lykkedes SDC DanDisc at vende udviklingen i 2003, så koncernen kom ud med et overskud før skat på 33 mio. kr.

sammenlignet med et underskud på 16 mio. kr. forrige år. SDC DanDisc producerer blandt andet CD''er og DVD''er.



- Forbedringen

fra 2002 skyldes især et bedre produktmiks, nedbringelse af de faste omkostninger, løbende investeringer i nyt produktionsudstyr

på større og mere rentable enheder samt fravalg af urentable aktiviteter, forklarer SDC DanDisc.



Ledelsen forudser,

at den kan gøre det endnu bedre i indeværende år, da der ventes et ordinært overskud på 30-40 mio.

kr. og en uændret omsætning.



Omsætningen var i 2003 på 552 mio. kr., hvilket er 46 mio. kr. lavere end i

2002. November og december bød på et ekstraordinært godt salg, og det er årsagen til, at resultatet trods

tre opjusteringer i 2003 lå små 3 mio. kr. højere end senest ventet.



Selv om resultatet oversteg ledelsens

forventninger, udbetales der fortsat intet udbytte. Det skyldes, at der er planlagt betragtelige investeringer i produktionskapacitet

i 2004. Bestyrelsen mener i øvrigt, at selskabets soliditet skal ligge på mindst 40 pct., før udbytte kan komme

på tale. Soliditetsgraden steg i 2003 med små 7 pct.point til 32,5 pct.



Det er fortsat DVD-salget, der trækker

læsset, da salget af såvel CD-Rom som CD-Audio ventes at falde, og det samme gælder salget af VHS.



2003 blev

året, hvor DVD overhalede VHS, og SDC DanDisc betegner udviklingen som det hurtigste teknologiskift nogen sinde.



De to

store forretningsområder er DVD/CD og VHS. For DVD/CD steg omsætningen med 4,1 pct. til 355 mio. kr. i 2003, selv om CD-salget

trak ned, og for VHS faldt omsætningen med 26 pct. til 177 mio. kr.



Børsnoterede VT Holding ejer 63,3 pct. af SDC

DanDisc











RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen