Berlingske Business

Schweizisk testselskab ramt hårdt af valutamodvind

gw
Det schweiziske firma SGS må æde en nedjustering i kølvandet på den schweiziske centralbanks beslutning om ikke længere at forsvare schweizerfrancens valutaloft over for euroen. Foto:

Det schweiziske firma SGS må æde en nedjustering i kølvandet på den schweiziske centralbanks beslutning om ikke længere at forsvare schweizerfrancens valutaloft over for euroen.

Det schweiziske firma SGS, der lever af at teste om forskellige produkter lever op til myndighedernes standarder, bliver hårdt ramt af den schweiziske centralbanks beslutning om ikke længere at forsvare schweizerfrancens valutaloft over for euroen.

Det fastslår selskabets afgående topchef Christopher Kirk.

Han kalder manøvren for et chok, og siger ifølge Bloomberg, at overskuddet i 2014 ville være blevet 100 mio. franc mindre med de nuværende valutakurser.

Selskabet, der har 300 ansatte på hovedkvarteret i Genève, overvejer at rykke nogle af sine aktiviteter udenlands, hvis francen holder sit nuværende niveau over for euro.

Valutaen ligger onsdag middag omkring paritet med euro.

SGS har onsdag morgen præsenteret sit årsregnskab for 2014. Flere analysehuse vurderer ifølge Bloomberg, at tallene var skuffende. Samtidig sænker selskabet sine langsigtede mål, så der nu kun ventes en organisk salgsvækst på 4-6 eller 7 pct. de kommende tre år, skriver Bloomberg. Sidste år bebudede SGS en organisk vækst på 6-9 pct. årligt frem mod 2016.

I forbindelse med regnskabet meddelte Christopher Kirk, at han træder tilbage efter 34 år i selskabet. Hans efterfølger bliver kinesisk-schweiziske Frankie Ng.

SGS bliver set som en strømpil for den globale økonomiske udvikling, da selskabet sælger sine serviceydelser til en lang række forskellige industrier, såsom bilindustrien, medicobranchen og råvaresektoren. Aktiekursen dykker onsdag middag 5,7 pct. til 1668 franc, og det gør den til en af de mest faldende papirer i det paneuropæiske Stoxx 600-indeks.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen