Berlingske Business

Saxo Bank-ejer bliver største aktionær i Volvo

Saxo Banks kommende storaktionær, Geely-gruppen fra Kina, køber sig en stor portion aktier i den svenske lastbilsproducent Volvo.

Geely, der i forvejen har ejet Volvos personbiler siden 2010, køber Cevian Capitals aktiepost på 8,2 pct. af Volvo. Dermed bliver Geely den største aktionær målt i antal aktier og næststørste målt på antal stemmer.

- Geely er en strategisk langsigtet investor og vi regner med at bidrage positivt til Volvos langsigtede udvikling, udtaler finansdirektør Daniel Donghui Li i en pressemeddelelse.

De to parter nævner ikke, hvad aktieposten kommer til at koste, men ved børslukketid fredag før jul svarede den til knap 27 mia. svenske kr. eller 20 mia. danske kr.

Kapitalfonden Cevian har været storaktionær i Volvo i 11 år men trækker sig ud for at bruge pengene på en ny investering, oplyser fonden.

Nyheden tages pænt imod på børsen i Stockholm, hvor Volvos B-aktie stiger 1,4 pct. til 162,30 svenske kr.

Geely-gruppen er på vej ind i Saxo Bank med en ejerandel på 51,5 pct., når og hvis handelen godkendes af myndighederne og falder helt på plads.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen