Berlingske Business

Saudiarabisk prins sender olieprisen tæt på 60 dollar

383850691.jpg
Arkivfoto: Iris.

Olieprisen er fredag morgen tæt på det højeste niveau i 2017.

Den stigende interesse for at købe den sorte råvarer skyldes blandt andet udsigt til yderligere produktionsnedskæringer fra oliekartellet Opec, skriver Reuters.

Den saudiarabiske prins Mohammad bin Salman udtalte torsdag, at landet støtter en forlængelse af den nuværende produktionsaftale i Opec til 2018.

Aftalen, der også gælder for olieproducerende lande som Rusland, Mexico og Kasakhstan, blev indgået i 2016 og går på at skære den daglige produktion med 1,8 mio. tønder om dagen i et forsøg på at hæve oliepriserne.

»Olieprisen har haft fart på i løbet af natten og er tæt på de magiske 60 dollar, og stigningen er støttet af kommentaren fra Saudi-Arabien, som støtter en forlængelse af Opec-aftalen,« siger Greg Mckenna, der er chefstrateg børsmægleren Axitrader, til Reuters.

Der går fredag morgen 59,38 dollar for en tønde af nordsøolie, Brent, mens man torsdag eftermiddag skulle betale 58,29 dollar.

Samtidig koster den amerikanske WTI-olie 52,63 dollar, hvilket er en styrkelse fra 52,12 dollar torsdag eftermiddag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen