Berlingske Business
16:03Apple-aktien stiger på rygter om nye hovedtelefoner

SAS vil omstrukturere på hjemmemarkederne

De planlagte ændringer er led i det igangværende spareprogram "Turnaround 2005".



På hjemmemarkederne

-det danske, norske og svenske marked - skal virksomhederne gennemgå betydelige ændringer for at skabe en konkurrencedygtig

platform med lave omkostninger, skriver SAS i en meddelelse onsdag.



I Danmark og Sverige vil ændringerne ske inden for

rammerne af de respektive landes organisationer, men på en sådan måde at både lavpris- og fuldservicesegmenterne

kan betjenes effektivt.



Koncernledelsen i SAS vil i første omgang konkret fremlægge et forslag til ny struktur for

virksomheden i Norge. Fagforeningerne i de berørte selskaber Braathens og Scandinavian Airlines blev onsdag orienteret om forslaget.

Datterselskabet Wideröe omfattes ikke af de foreslåede ændringer.



Den foreslåede omlægning sker

for at reducere omkostningerne i Norge for at øge konkurrencedygtigheden.



Koncernledelsen vurderer, at den bedste forretningsmæssige

løsning er at integrere hele organisationen i Braathens og Scandinavian Airlines i Norge i et fælles selskab, som skal

betjene det norske marked. Et sådant selskab kan enten indebære, at al virksomhed samles i et af de eksisterende selskabet

eller i et nyt.



- Når man sammenlægger virksomheder, sker det, at nogle bliver til overs, og det kan man også

regne med i dette tilfælde, siger SAS'' pressechef, Ulf Thorne, til det norske nyhedsbureau TDN Finans. Pressechefen nævner

i den forbindelse det administrative personale, selvom han ikke vil pege på konkrete områder.



- Det er en sag, som

vi vil komme tilbage til, men når det gælder de personer, der kræves i flyene, og det antal fly, der skal betjene markedet,

er det ganske optimalt i dag. Derimod kan man gå ud fra, at der vil opstå en del overlapninger i administrationen, siger

Thorne til TDN Finans.



Effektivitet skal øges og lønnen reduceres, fremgår det af meddelelsen fra SAS.



-

Løsningen forudsætter effektiviseringstiltag, og at der bliver etableret nye aftaler med medarbejderne om reducerede

løn- og arbejdsvilkår for at skabe den nødvendige lønsomhed og konkurrencedygtighed. En integration med disse

forudsætninger på plads vil da ske i form af en virksomhedsoverdragelse med de rettigheder, dette vil indebære for

berørte medarbejdere. Ledelsen i Braathens og Scandinavian Airlines vil i den kommende tid fortsætte dialogen og forhandlingerne

med fagforeningerne, oplyser SAS.



De samlede konkrete planer er endnu ikke fremlagt for SAS'' bestyrelsen. Det ventes at ske i

marts.



- Der er fortsat mange spørgsmål af forretningsmæssig og operativ karakter, som skal afklares, inden

koncernledelsen efter planen fremlægger sin indstilling for SAS'' bestyrelse for endelig beslutning i marts. De foreslåede

ændringer skal sikre SAS-koncernens evne til at konkurrere i alle dele af markedet, både når det gælder pris

og produkter, som efter planen tilbydes kunderne fra maj i år, skriver flykoncernen.



RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen