Berlingske Business

SAS stiger markant efter flot regnskab for fjerde kvartal

sas
Foto:

SAS-aktien markerer sig som en af de mest stigende på det danske aktiemarked fra åbningen onsdag, efter at det skandinaviske flyselskab har aflagt et noget bedre regnskab for fjerde kvartal end ventet.

Efter fem minutters handel ligger SAS-aktien i København 8,7 pct. højere i 18,70 kr. Holder niveauet dagen ud vil det være den højeste slutkurs for aktien siden 15. januar 2014.

- SAS ser ud til at være bedre flyvende end det, jeg havde regnet med. Regnskabet berettiger efter min mening til en kursstigning på i hvert fald 5 pct., sagde Jacob Pedersen, aktieanalytiker hos Sydbank, før åbningen til Ritzau Finans.

sas

SAS kom ud af fjerde kvartal med et nettoresultat på 517 mio. svenske kr., hvor analytikerne ifølge SME Direkt havde ventet et resultat på 494 mio. svenske kr. Den positive afvigelse er realiseret til trods for, at SAS i fjerde kvartal har nedskrevet 270 mio. svenske kr. på sine aktier i flyselskabet Widerøe.

- Selv med nedskrivningen på Widerøe leverer SAS faktisk et bedre nettoresultat, end det der var ventet. Det fortæller meget godt historien om, at fjerde kvartal har været rigtigt godt for SAS, vurderer Jacob Pedersen.

- Det skyldes en generel fornuftig omkostningsstyring og bedre indtægter end ventet. SAS har ikke for vane at overaske positivt på indtjeningen, men det gør det faktisk i det her kvartal, tilføjer han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen