Berlingske Business

SAS mistede 14,1 pct. af trafikken i juni

SAS mistede 14,1 pct. af trafikken i juni - 1
Foto:

Det hårdt pressede luftfartsselskab SAS mistede i juni 14,1 pct. af sin passagertrafik. Koncernledelsen påpeger at faldet nøjagtigt svarer til, hvad selskabet har reduceret sin kapacitet med. Men indtjeningen er under pres. (Opdateret)

Ledelsen oplyser således, at indtjeningen - målt på den såkaldte yield - er faldet med 5,3 pct. i maj i forhold til samme periode sidste år, og at den negative indtjeningsudvikling ventes at være fortsat i juni som følge af den lavere efterspørgsel og det fortsat negative konsekvenser af den globale recession.

SAS har fremskyndet implementeringen af spareplanen Core SAS, der skal bringe det skrantende selskab på ret kurs. Det kommer til at koste dyrt i andet kvartal, hvor omstruktureringsomkostningerne ventes at beløbe sig til mere end en milliard svenske kr.

"Presset på yielden viser tydeligt, hvilken ekstrem situation flyindustrien befinder sig i. Den kapacitetsreduktion, vi har gennemført, begynder imidlertid at give effekt, og vi ser nu, hvordan vi opnår bedre balance mellem udbud og efterspørgsel," hedder det i en meddelelse fra koncernchef Mats Jansson.

Alle mærker krisen

SAS er ikke ene om at være under pres. Tidligere tirsdag oplyste det store europæiske luftfartsselskab Air France-KLM, at det i juni har haft et fald i passagertrafikken på 6,4 pct.

Finnairs trafik faldt i juni med 13 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen