Berlingske Business

SAS lægger voldsomt pres på medarbejderne

SAS lægger voldsomt pres på medarbejderne - 1
Koncernchef i SAS Mats Jansson. Foto:

Koncernchef i SAS Mats Jansson understreger, at medarbejderne i flyselskabet er tvunget til at gå ned i løn, hvis selskabet skal overleve.

SAS lægger med ny spareplan kraftigt pres på medarbejderne. Enten går de ned i løn, ellers forsvinder det skandinaviske luftfartsselskab. Koncernchef i SAS Mats Jansson var klar i mælet, da han på et pressemøde i Stockholm kommenterede på selskabets nye spareplan.

- Løngabet mellem SAS' piloter og kabinepersonale og andre flyselskabers er omkring 20 procent, når Core SAS (seneste strategiplan, red.) er gennemført. Derfor er det tvingende nødvendigt, at vi skal reducere lønningerne med 10-20 procent. Ellers forsvinder vi, lød det fra Mats Jansson.

Om det er den sidste spareplan, vil han ikke afvise, men den nye spareplan på to milliarder svenske kroner vil gøre sit til at undgå nye kommende fyringsrunder.

- De to milliarder gør, at gabet til konkurrenterne er lukket, og at vi nu konkurrerer på lige vilkår med kollegerne i branchen, siger Mats Jansson.

Med den nye spareplan står op mod yderligere 1500 ansatte over for at skulle finde et nyt job. Mats Jansson pointerer, at udviklingen i branchen er forværret mærkbart siden februar, hvor selskabet lancerede strategien 'Core SAS', der inkluderede en fyringsrunde på 3000 ansatte, at en nye spareplan var uundgåelig.

/ritzau/



Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen