Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Sanofi-regnskab gør ikke Novo-investorer meget klogere

e
Arkivfoto. Sydbanks senioranalytiker Søren Løntoft Hansen ser frem til at blive klogere på Novo Nordisks indtjening i USA, når halvårsregnskabet fremlægges 9. august. Foto:

Det er svært at vurdere, hvad tal fra medicinalvirksomheden Sanofi betyder for Novo Nordisks forretning.

Et halvskuffende regnskab fra medicinalvirksomheden Sanofi fik mandag morgen Novo Nordisk-aktien til at stige pænt, men siden er investorernes begejstring kølnet af.

Ved middagstid er aktien i svagt negativt terræn i et marked, der ellers er lysegrønt.

Det skyldes ifølge senioranalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank formentlig, at det er svært at blive helt klog på, hvad franske Sanofis salgstal konkret betyder for konkurrenten Novos salgsudvikling.

24BUSPix1-Florian-Schnharti.jpg

»At Sanofis salg på det amerikanske marked er gået tilbage, betyder ikke nødvendigvis, at Novo Nordisk er steget tilsvarende«.

»For det første er der også andre konkurrenter på markedet, og vi ved heller ikke, hvad markedsandelene reelt er værd på et presset amerikansk marked«, siger analytikeren.

Det var kendt, at Sanofis aldrende insulinpræparat Lantus på grund af tabte kontrakter med en række forsikringsselskaber ville få et svært 2017.

På samme måde har Novo Nordisk meldt ud, at man i år på grund af prispres vil få mindre for sine insulinprodukter i USA i år.

17BUSSPO-MOT-NAS-RAINGUARD-.jpg

Investorernes øjne vil derfor nu være rettet mod 2018 og udfaldet af de igangværende forhandlinger om næste års priser.

»Al fokus i forbindelse med Novos regnskab kommer til at handle om priserne i 2018«.

»I den forbindelse er det interessant, hvad Sanofi har gjort for at vinde tabte kontrakter tilbage, men det er vi ikke meget klogere på lige nu«, siger Søren Løntoft Hansen.

Han er dog sikker på, at aktionærerne vil være bedre informeret, når Novo Nordisk offentliggør sit halvårsregnskab onsdag i næste uge.

Ikke mindst set i lyset af, at flere aktionærer gav udtryk for, at man følte sig dårligt informeret, da selskabet sidste år nedjusterede forventningerne til den fremtidige indtjening på baggrund af prispres i USA.

»Jeg er overbevist om, at Novo Nordisk vil komme med en eller anden udmelding, selv om der vil være forhandlinger, der ikke er afsluttet«.

11BUSJEVE-085357.jpg

»Der er en stor kommunikativ opgave for selskabet i forhold til at holde markedet opdateret på prissituationen næste år«, siger analytikeren.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen