Berlingske Business

Sådan gik året i Millionærklubben

28BUSMillionaerklubben.jpg
Radio24Syv - Millionærklubben. Porteføljeforvalteren Lau Svenssen (th.) måtte se sig slået af Lars Persson i radioprogrammet Millionærklubben.

De begyndte året med hver 250.000 kroner i kontanter til at handle aktier med. Gennem 2013 har de handlet for åben mikrofon i radioprogrammet Millionærklubben på Radio24syv, og nu er regnskabet gjort op. Den tekniske og kortsigtede investor slog den klassiske og langsigtede investor i aktiedysten.

Den tekniske og kortsigtede investor slog den klassiske og langsigtede investor i aktiedysten. Her taler taberen Lau Svenssen ud om det bedste og det værste i året, der gik på aktiemarkedet, og kigger i krystalkuglen for 2014.

Den klassiske investor Lau Svenssen analyserer virksomheder og brancher i dybden for at finde de bedste og billigste aktier på markedet og beholde dem langsigtet. I 2013 fik han et afkast på 25 procent, men det var altså ikke nok til at slå sin modstander Lars Persson, der kunne notere sig for et afkast på 54 pct.

Overordnet set, hvordan var dit 2013?

»Det har været et langt bedre år på markederne, end jeg havde forestillet mig. Der har været en selvforstærkende optimisme, hvor man har besluttet at glemme eurokrisen, selv om den slet ikke er slut. Sydeuropa har stadig de samme problemer med underskud og gæld. Men på markederne har det jo været et fantastisk år, og jeg har nok ladet mig rive mindre med af begejstringen end Lars.«

Hvad var dit bedste køb i 2013?

»Vestas. Jeg havde en del Vestas-aktier fra sidste år, som jeg har tabt på, og i foråret købte jeg så ekstra op ud fra devisen when in trouble then double, og der tjente jeg godt. Det har været en mærkelig aktie. Først mente alle, at de ville gå fallit, og så faldt kursen vildt, og nu synes alle, at det går rigtig godt, og den er steget 350 procent i år.«

Hvad var dit værste køb?

»FLSmidth. Jeg købte den i foråret i kurs 350, og den nye direktør, Thomas Schulz, der trådte til 1. maj, har overrasket ved at foretage store nedskrivninger på 1,8 milliarder kroner. Det har taget mig på sengen.«

Hvordan har du det med at have tabt til Lars Persson?

»Jeg er ærgerlig, men jeg er ikke knækket. Jeg har jo trods alt tjent penge, selv om jeg ikke har slået Lars. Min udfordring er tidsfaktoren, fordi jeg skal vente længere tid på gevinsten i de aktier, som jeg køber. Lars rider mere med på bølgen.«

Hvad er dine forventninger til 2014?

»Jeg er ikke optimist. Markedet har taget for meget forskud på glæderne og er kommet for langt op, men der kan stadig være gode aktier derude. Mit tema er takeover-chancer, at finde forretninger med pænt potentiale og som muligvis kan blive opkøbt. Der kan FLSmidth godt være en af dem, efter at den er faldet så meget.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen