Berlingske Business

Så svækkes russisk rubel igen

Efter et par dage med midlertidig styrkelse af rublen synes den russiske valuta torsdag middag at være tilbage på skråplanet - foranlediget af bekymring for en snarlig russisk rentenedsættelse.

Torsdag formiddag koster euro 61,73 rubler mod en kurs på 61,18 rubler onsdag eftermiddag, efter at rublen mandag aften var svækket til 63,46 rubler per euro.

Over for dollar er udviklingen mere signifikant med en svækkelse torsdag eftermiddag til 54,86 rubler per dollar fra 54,04 rubler tirsdag eftermiddag, men 56,16 rubler mandag aften.

Mere overordnet er rublen siden midten af maj blevet svækket små 10 pct. over for dollar på baggrund af russiske opkøb af fremmed valuta for at styrke reserverne.

Den russiske centralbanks chef, Elvira Nabiullina, kan meget vel finde på at sænke sine rentesatser på mandag på baggrund af aftagende inflation og med henblik på stimulering af økonomien, mener blandt andre Danske Banks strateg Vladimir Miklashevsky. Det vil i givet fald være den fjerde rentenedsættelse i år.

I de store valutakryds koster euro 1,1261 dollar mod 1,1315 dollar onsdag eftermiddag. Og overfor yen er dollar styrket til 123,64 yen fra 122,85 yen onsdag eftermiddag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen