Berlingske Business

Så dårlig har Nets' første uge på børsen været

Nets
Adm direktør i Nets,Bo Nilsson, åbnede måske champagnen en omgang for tidligt. Nets-aktien har nemlig haft en rigtig dårlig første uge på børsen. Foto:

Nets-aktien har kurs mod et fald igen torsdag, og meget skal gå godt for Dankort-selskabet, hvis ikke børsnoteringen præsterer den dårligste startuge af de seneste års store nynoteringer.

Var du én af dem, der fik fat i en Nets-aktie til 150 kroner op til noteringen? Og følte du dig lidt heldig? Den følelse har formentlig taget en rutsjebanetur siden, for det er gået én vej efter Dankort-ejeren kom på børsen for en uge siden: Nedad.

I skrivende stund er der kun et par timer til, at Nets afslutter sin første uge som børsnoteret, og facittet tegner til at blive rødt. Nets-aktien er siden noteringen faldet med 4,67 pct., så der skal altså en mere end god nyhed til at redde den flade børsstart.

Billede

Og Nets' lettere miserable start på livet på Nasdaq hører bestemt til de dårligste noteringer i mange år. Berlingske Business har samlet en lille liste over de seneste, større noteringer i Danmark, og her skiller Nets sig i den grad ud fra de andre nynoteringer på børsen.

Listen ser således ud:

1. Pandora +23,1%
2. ISS  +13,25%
3. Chr Hansen +8,67%
4. DONG Energy +7,87%
5. Matas +0,43%
6. STG +0,2%
7. Nets -4,67%

Det er altså en sjældenhed, at aktier falder i deres første uge på børsen. For bankerne bag børsnoteringen af Nets må det give et par grå hår i hovedet, for det er en kunst for de dyrtbetalte corporate finance-afdelinger at ramme en noteringspris, så der er gevinst til både gamle og nye aktionærer. I Nets' tilfælde har der mest bare været gevinst til de gamle i form af kapitalfondene Advent og Bain samt den danske pensionskasse ATP.

27BUSNets-top-164509.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen