Berlingske Business
10:54Danskerne er ikke bange for at købe stort ind for tiden

Rygte i TV-serie sender kinesisk aktie mod nye højder

Kina
Et rygte i en tv-serie fik en kinesisk aktie til at storme frem i sådan en grad, at fondsbørsen efter tre dage lukkede for handlen med aktien. (REUTERS/Aly Song/File Photo) Foto:

Et rygte i en TV-serie fik en kinesisk aktie til at storme frem i sådan en grad, at fondsbørsen efter tre dage lukkede for handlen med aktien.

I det fiktive tv-drama "Ode to Joy" sagde en af de kendte karakterer, at han ville købe selskabet Redstar. Det tog investorerne meget bogstaveligt, da de efterfølgende sendte det kinesiske kemiselskab Guizhou Redstar op med de maksimalt tilladte 10 pct. tre dage i streg.

Det skriver TV2 med henvisning til South China Morning Post.

Og rygtet behøver ikke indeholde meget sandhed, før investorerne reagerer på det, siger en handler til South China Morning Post.

29BUSPapi-Jiang--YouTube-14.jpg

»Investorerne er ligeglade med om rygterne om sådant et opkøb er sande. De ser det bare som en mulighed for at jagte en voldsom stigning i aktien,« siger Ivan Li, der er aktiehandler i Everbright Securities, til avisen.

Efter tre dage på himmelflugt lukkede fondsbørsen for handlen med aktien, der før rygtet i tv-serien var faldet syv handelsdage i streg.

De markante stigninger fik også selskabet, der sidste år havde et underskud på 190 mio. yuan, til at udsende en meddelelse, hvor ledelsen tydeligt afviste, at et muligt opkøb var undervejs.

CHINA-ECONOMY/PMI

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen