Berlingske Business

Russisk ølproduktion i historisk fald

Russisk ølproduktion i historisk fald - 1
Foto:

Den russiske - og for Carlsberg så indbringende - ølproduktion faldt i 2008 for første gang siden 1996.

De sidste mange år er ølproduktionen i Rusland gået én vej. Støt opad. Men i 2008 vendte den positive statistik for første gang siden 1996. Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg faldt ølproduktionen i Rusland sidste år med 0,6 procent til 10,1 milliarder liter.

"Ringere købekraft som en følge af den økonomiske krise har været medvirkende til faldet," forklarer den russiske bryggeriforening, der står bag de nye tal.

Den kolde sommer havde dog også en uheldig indvirkning på ølsalget på det russiske marked, der i gennem de sidste par år er blevet udråbt til guldkalv af verdens største bryggerier, der alle har kastet sig over det russiske marked.

For Carlsberg har det russiske eventyr hidtil haft en lykkelig udgang, og især efter at bryggeriet med købet af Scottish & Newcastle overtig hele den russiske vækstmaskine BBH, der i dag menes at tegne godt 60 procent af det danske bryggeris indtjening.

De seneste udmeldinger fra Carlsberg lyder dog på at væksten i det russiske salg er bremset en anelse. Værre står det til for konkurrenten SABMiller, der for nylig meldte om et fald på 22 procent i deres russiske salg.

Carlsberg-aktien falder i dag med 2,5 procent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen