Berlingske Business

Rockwool-boss: Derfor sænker vi vores forventninger

Rockwool direktør Jens Birgersson
Rockwools direktør Jens Birgersson forsvarer virksomhedens strategi. Foto:

Det er at foretrække at have realistiske forventninger, som man kan leve op til, frem for høje ambitioner, som ikke er helt realistiske og risikerer at skuffe markedet.

Sådan lyder budskabet fra Rockwools administrerende direktør, Jens Birgersson, på stenuldsproducentens kapitalmarkedsdag. Den afholdes ovenpå nyheden om, at Rockwool nu ser en organisk omsætningsvækst på 2-4 pct. om året for perioden 2016-2018, hvilket har skuffet nogle analytikere og sendt aktien ned med over 6 pct.

»Det ville være usundt at gemme os bag for eksempel et vækstmål på 8 pct. og så måtte sige, at det nåede vi ikke. Vi vil være lidt mere realistiske omkring toplinjen og så hellere overraske positivt,« slår Jens Birgersson fast.

Rockwool direktør Jens Birgersson

Rockwool ser nu endvidere en gradvis forbedring af EBIT-marginen til 10 pct. i 2018 efter tidligere at have haft en langsigtet finansiel målsætning om en EBIT-margin på 11 pct.

»Vi har længe arbejdet med forventninger, som var omring 10 år gamle. Vi nåede ikke målene for EBIT eller ROIC i perioden 2010 til 2014. Salgsvækstmålene nåede vi kun en gang i den periode,« påpeger Jens Birgersson, som tiltrådte som administrerende direktør for Rockwool i februar 2015.

rock

Stenuldsproducenten har fastsat en ambition om en forbedring af afkastet på investeret kapital til 14-15 pct. i 2018.

»Vi vil aldrig nogensinde krydse integrationslinjen. Man kan møde selskaber, som er meget ambitiøse, men ikke lever op til det. Det vil vi ikke. Det falder tilbage på vores brand,« forklarer Jens Birgersson.

»Jeg vil gerne have, at selskabet arbejder på at opfylde målene. Og hvis vi kan overgå dem, gør vi selvfølgelig gerne det,« uddyber den administrerende direktør.

aktier

Han påpeger videre, at bare fordi selskabet ikke lige nu taler om vækst, betyder det ikke, at han ikke mener, at vækst ikke er vigtigt. Men samtidig understreger han, at Rockwool arbejder på et relativt uforudsigeligt marked. Som eksempel nævner han et af Rockwools europæiske kernemarkeder, nemlig Tyskland.

»Vi kunne sige, at Angela Merkel vil ændre incitamentet, og at vi opjusterer på den baggrund. Vi tror, at hun ønsker at gøre det. Men vi har valgt ikke at regne det ind i vores forventninger,« forklarer Jens Birgersson.

Nybyggeri af parcelhus.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen