Berlingske Business

Rigmandsklubben førte Don Ø til Italien

Rigmandsklubben førte Don Ø til Italien - 1
Flemming Østergaard, bestyrelsesformand for Parken.

Parkens kriseramte ferieprojekt i Syditalien blev sat i søen, fordi Flemming Østergaards forretningspartnere havde brug for at gøre de lokale politikere en tjeneste.

En række prominente danske rigmænd stod med en stor udfordring i den syditalienske region Calabrien.

Via deres fællesejede energiselskab Renewable Energy Ltd. var de ved at lukke en aftale med de lokale italienske myndigheder. Selskabet udvikler vindmølle-projekter og skal derfor sørge for, at bl.a. alle de juridiske ting omkring opførelsen af en vindmøllepark er på plads med myndighederne.

Men her strittede de lokale myndigheder i den lille by Montepaone - ifølge Business.dk´s oplysninger - imod. De var indstillede på, at der blev opført vindmøller, men den fattige region havde mere brug for turister end vindmøller.

Derfor var beskeden klar til den danske kreds af rigmænd i Renewable Energy Ltd., tidligere direktør i det krakkede Hafnia Holding, Per Villum Hansen, Navision-milliardær Erik Damgaard, Eurotrust-stifter Aldo Petersen og tidligere bankdirektør i det krakkede Samson-bank, Ole Abildgaard. Hvis de nødvendige tilladelser skulle falde på plads, så skulle danskerne sørge for, at der blev sat gang i andre projekter, så regionen kunne tiltrække turister med penge på lommen.

Kompetencerne var tilstede
Her havde gruppen af de velhavende danskere, der også kaldes for Rigmandsklubben, den store fordel, at de er særdeles tæt på Parkens bestyrelsesformand Flemming Østergaard. Østergaard havde med stor succes købt og udviklet feriecenteret Lalandia i Billund, ligesom han på dygtig vis på rekordtid solgte mere end 700 sommerhuse i Billund, som skulle opføres i forbindelse med et nybyggeri af et nyt feriecenter.

Samtidig havde Per Villum Hansen konkrete erfaringer med opførelsen af et andet ferieprojekt i regionen, så de rette kompetencer var tilstede i netværket i forhold til at hjælpe myndighederne, så de selv kunne få de nødvendige vindmølle-tilladelser på plads.

Der blev taget kontakt til Østergaard og Parken Sport & Entertainment, som blev præsenteret for de overordnede tanker, om man ikke skulle overføre successen fra Rødby og Billund til Syditalien – og samtidig langt om længe få den internationale dimension på forretningen, som bestyrelsesformanden så længe havde talt om i pressen, men som aldrig var blevet til noget.

Hvad der herefter nøjagtig skete, har Business.dk ikke kunnet få bekræftet, men faktum er, at Parken Sport & Entertainment i maj 2008 i en fondsbørsmeddelelse fortalte investorerne, at man havde kig på et projekt i Syditalien, hvor man ville opføre ferielejligheder og et feriecenter. Fem uger senere er næste skridt taget – Parken Sport & Entertainment køber, for 102.000 styks egne aktier, 70 pct. af aktierne i et selskab i Syditalien, der har option på at købe en grund, hvor der kan opføres hundredevis af ferielejligheder.

På standby

I dag står Parken Sport & Entertainment og har problemer med den 129 mio. kr. dyre investering i Syditalien.

Allerede i vinter meddelte Parken, at projektet var sat på standby, fordi det p.t. er svært at rejse finansiering til den slags projekter. Siden dengang har Nordea sat tommelskruerne på Parken, hvor storbanken skal godkende alle væsentlige investeringer i koncernen.

Samtidig har Nordea pant i en række Parken-datterselskaber for at sikre sig, at man rykker frem i kreditorkøen, hvis Parken skulle gå ned.

Projektet i Syditalien kan fortsat vise sig at blive en guldrandet forretning for Parken, men p.t. ligger det ikke lige i kortene, at bankerne åbner op for finansiering til store byggeprojekter i Italien. Særligt ikke til Parken Sport & Entertainment, der har en meget stor gæld i forhold til virksomhedens aktivmasse og cashflow.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen