Berlingske Business

Renoveringer holder hånden under byggenedgang

Først på ugen nedjusterede Sanistål. Tirsdag blev H+H International ramt af en udebleven vækst i sommersæsonen og måtte nedjustere for anden gang inden for seks uger. Den danske bygge- og grossistbranche har det hårdt i den økonomiske krise.

Hos Rockwool vurderer kommunikationschef Thorkild Diness Jensen dog, at hans selskab ikke er ramt af den lave byggelyst, der har været i sommerferien.

- Ja, det er sandt, at nybyggeriet ligger ned, men renoveringsmarkedet er knapt så hårdt ramt, og det er der, vi har vores force, siger Thorkild Diness Jensen fra Rockwool.

Han vurderer, at selvom markederne ser stramme ud for tiden, så er forskellen på de enkelte markeder meget stor.

- Vi er heldige med, at markederne i Tyskland og Frankrig er mindst ramt, for det er der, vi har en stor del af vores forretning. Grunden til, at disse markeder er sluppet billigt, er enkel: Boligboblen ramte simpelthen ikke her, siger Thorkild Diness Jensen.

Samtidig understreger han, at Østeuropa og Skandinavien i det hele taget ser tungt ud.

- Nogle steder går det stærkt den forkerte vej, andre steder går det rimelig fornuftigt. Vi venter alt i alt en 18 pct. nedgang i år, siger Thorkild Diness Jensen. For tiden bevæger renoveringsmarkedet sig i den rigtige retning. Og det er godt for Rockwool, konstaterer kommunikationschefen.

- Alle de forskellige stimulipakker skal sætte gang i økonomierne. I de lande, hvor man forsøger at koble investeringer i byggesektoren med investeringer i energirenoveringer af bygninger, går det fremad. Vi har heldigvis set, at nogle kombinerede klima og økonomipakker har en god effekt i lande som f.eks Tyskland, Frankrig og England. Renoveringsmarkedet redder os i forhold til vores konkurrenter, som er eksponeret meget mere på nybyggerisiden, siger Thorkild Diness Jensen.

Han vurderer, at regeringen kan være med til at sætte skub i byggeriet i fremtiden.

- Det, der kan give os lidt håb for fremtiden, er, at det så småt går op for regeringen, at klimapakkerne har en rigtig god effekt på økonomien. En finanspakke der både giver en jobeffekt, en klimaeffekt og økonomisk stimuli, lyder rådet fra kommunikationschefen.

Han konstaterer samtidig, at Rockwool ikke ventede et decideret opsving i sommerferien.

- Det er mere virksomheder med fokus på nybyggeri, der er eksponeret overfor sæsonudsving. Efteråret er højsæson for renovering. Vi er jo en isoleringsdel, så vi ser frem mod efteråret. Det bliver et vanskeligt 2009, hvis der kommer et opsving, vil vi mærke det relativt sent, siger Thorkild Diness Jensen.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen