Berlingske Business

Rederier kæmper for højsæson-afgift

Det er et åbent spørgsmål, om det vil lykkes for containerrederierne at komme igennem med de prisforhøjelser, der normalt finder sted i højsæsonen, skriver nyhedsbrevet Alphaliner.

Indtil videre har 18 containerrederier indført den særligt høje pris på ruterne mellem Europa og det fjerne Østen, en prisforøgelse på omkring 100-200 dollar pr. tyve fods container.

De fleste har varslet, at den højere pris gælder indtil oktober.

Men selvom det er normalt, at rederierne hæver priserne i højsæsonen, er det langt fra sikkert, at det vil lykkes dem at kradse de ekstra penge ind, eftersom containermarkedet i den seneste tid har været præget af massiv overkapacitet og pressede priser.

På den anden side er kapaciteten på ruterne mellem Europa og Fjernøsten faldet med 21 pct. gennem det sidste år, viser Alphaliners opgørelse. Det øger sandsynligheden for, at prisforhøjelserne vil blive gennemført i praksis. Meget tonnage er blevet taget ud af farterne, og flere rederier er gået sammen om at betjene de vigtige handelsruter. Bl.a. har Maersk Line og franske CMA CGM slået deres Middelhavet-Fjernøsten-ruter AE3 og BEX2 sammen, ligesom Maersk har lukket ruten AE8 mellem Nordeuropa og Fjernøsten.

Maersk Line har blandt andet annonceret højsæson-forhøjelser på ruten fra Fjernøsten til Det Røde Hav på 150 dollar pr. tyve fods container. Men rederiet ønsker ikke at kommentere, hvorvidt det er realistisk at komme igennem med rateforhøjelsen.



(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen