Berlingske Business

Rateforhøjelser ventes at slå igennem til april

GERMANY HAPAG - LLOYD TUI
Foto:

Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd har udskudt en planlagt rateforhøjelse på ruterne mellem Fjernøsten, Middelhavet og Nordeuropa. Og det er et skidt tegn, når rederierne ikke kan gennemføre planlagte prisforhøjelser, lyder det fra Nordeas senioranalytiker Stig Frederiksen.

»Som udgangspunkt er det jo altid negativt, når vi ser, at rateforhøjelser ikke bliver gennemført, fordi man som udgangspunkt kan sige, at det er et eller andet udtryk for, at linerne enten ikke er disciplinerede nok eller, at der er ikke volumen nok«, siger Stig Frederiksen til Ritzau Finans.

»Vi er i den periode af året, hvor raterne historisk set altid er svage. Samtidig har vi også en lav bunkerpris, der er med til at presse priserne ned. Når vi så også har set, at rederierne annoncerer rateforhøjelser på forskellige tidspunkter, så er der sandsynlighed for, at de ikke slår igennem«, siger han.

27BUSSmedegaardBRED.jpg

Men flere rederier har meldt ud, at der er rateforhøjelser til april for kunderne. Og det øger sandsynligheden for, at priserne så også sættes op.

»Jo flere der bakker op om en rateforhøjelse på en bestemt dato, desto større er sandsynligheden for, at den slår igennem. Og lige nu ser vi et momentum blandt rederierne om, at 1. april mere eller mindre bliver dagen med rateforhøjelser«, siger Stig Frederiksen.

»Men de niveauer, vi kigger spotratepriser på nu - selv med de lave bunkerpriser - begynder at være på niveauer, hvor det begynder at gøre ondt på nogle rederier«, siger senioranalytikeren.

NSA

Ruten mellem Asien og Nordeuropa er den måske vigtigste for de store containerrederier, heriblandt Maersk Line. Og det er her, at Hapag-Lloyd har udskudt en rateforhøjelse på 850 dollar per tyvefodscontainer (teu) fra 16. marts. Nu hedder det 950 dollar per teu gældende fra 1. april.

»Man skal være meget forsigtig med at kigge på spotrater på Mærsk, fordi deres forretningsplan er helt anderledes end andres. Men det er klart, at de vil tjene på, at en rate stiger«, siger Stig Frederiksen.

BRITAIN-BUSINESS/

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen