Berlingske Business

Råvarer: Oliepriserne stabiliseret efter voldsomme dyk i sidste uge

Tyra feltet
Arkivfoto. Oliepriserne har igen stabiliseret sig en anelse mandag morgen efter en blodrød sidste uge. Her ses Tyra-feltet. Foto: Tom Ingvardsen/Mærsk Olie og Gas/FRIT/Scanpix 2016 Foto:

Oliepriserne har igen stabiliseret sig en anelse mandag morgen efter en blodrød sidste uge, hvor prisen på det sorte guld dykkede tungt i takt med den voldsomme volatilitet på aktiemarkederne, der også sendte de ledende amerikanske indeks markant ned over ugen.

Mandag morgen koster en tønde af den europæiske referenceolie, Brent, 63,32 dollar mod 63,44 dollar ved dansk lukketid fredag. Set over sidste uge faldt prisen på Brent-olie fra 68,58 dollar sidste fredag.

Nogenlunde samme udvikling kunne aflæses i den amerikanske referenceolie, WTI, der mandag morgen koster 59,80 dollar per tønde mod 59,73 dollar ved 17-tiden fredag.

En uge inden - fredag den 2. februar - kostede en tønde WTI-olie 65,45 dollar. Det er i øvrigt første gang i år, at prisen for en tønde WTI-olie er under 60 dollar.

Tyra feltet

»Denne uge har rystet tilliden til, at efterspørgselen igen vil løfte sig så robust, som vi har set gennem de seneste måneder, en smule,« siger Mark Watkins fra US Bank Wealth Management til Bloomberg News.

Han peger på, at den voldsomme volatilitet på markederne kan have fået visse investorer til at lukke sine lange positioner i olie i forventning om flere prisstigninger efter en ellers flot start på året.

Alt i mens stiger prisen på kobber pænt mandag morgen, hvor man skal betale 6863 dollar per ton mod 6755 dollar per ton fredag.

Den store volatilitet blandt aktierne har desuden også sat sig i guldprisen, der mandag morgen er 1324,13 dollar per ounce mod godt 1316 dollar per ounce fredag.

16BUSTOPSHOT-BELGIUM-ECONOM.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen