Berlingske Business

Pub-kæmpe får kurstømmermænd fordi mindsteløn hæves

BRITAIN-LEISURE-WETHERSPOONS-PUBS-DRINKING-RESTRICTIONS
Wetherspoon-aktien falder onsdag med 6,5 pct. til 631 pence på børsen i London efter at have været nede med op imod 13 pct. i løbet af formiddagen. Foto:

Den britiske pubkæmpe JD Wetherspoon advarer for anden gang på kort tid om, at kædens indtjening kommer til at falde som følge af stigende udgifter til medarbejderne.

Det får aktien i Wetherspoon til tumle.

Det skriver Bloomberg News.

Kædens grundlægger og formand, Tim Martin, meddeler, at Wetherspoons indtjening for året nu vil lande i den lave ende af analytikernes forventninger til trods for en stigning i det sammenlignelige salg på 3,3 pct. hen over julekvartalet.

IKEA-RESULTS/

Til gengæld er udgifterne til timelønnede medarbejdere steget med omkring 13 pct. som følge af, at startlønnen for timelønnede blev hævet i 2014 og 2015. Allerede i november havde kæden advaret om, at de stigende medarbejderudgifter kunne medføre et lille fald i indtjeningen.

Tim Martin har offentligt kritiseret, at minimumslønnen vil blive hævet yderligere. Stigningen vil blive indfaset til april, hvor mindstelønnen for timelønnede vil stige til 7,20 pund i timen for ansatte på over 25 år. I 2020 vil mindsteløn være oppe på 9 pund i timen.

Lastbiler

Formanden hævdede i sommer, at løftet af minimumslønnen vil bidrage til "betydelig usikkerhed" i branchen og udsætte pubber for en ulempe over for supermarkeder.

Wetherspoon-aktien falder onsdag med 6,5 pct. til 631 pence på børsen i London efter at have været nede med op imod 13 pct. i løbet af formiddagen.

Landsmøde Liberal Alliance

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen