Berlingske Business

Prispresset i USA holder ved trods godt regnskab

Novo Nordisk
»Novo melder, at gennemsnitspriserne efter rabatter vil være lavere i 2018 end i 2017. Det var sådan set også forventet af alle i markedet. Spørgsmålet er så, hvor store rabatter man giver, og hvilket prispres man vil have i 2018. Det fortæller regnskabet måske knapt så meget om« siger Søren Løntoft Hansen, senioraktieanalytiker i Sydbank. Foto:

Op til onsdagens regnskab fra Novo Nordisk var udmeldinger om prispresset på det vigtige amerikanske marked stærkt imødeset i markedet. Men analytikerne er ikke blevet meget klogere, og derfor har det været svært at spå om kursreaktionen.

Op til onsdagens regnskab fra Novo Nordisk var udmeldinger om prispresset på det vigtige amerikanske marked stærkt imødeset i markedet. Men analytikerne er ikke blevet meget klogere, og derfor har det været svært at spå om kursreaktionen.

Sådan lyder vurderingen fra Søren Løntoft Hansen, senioraktieanalytiker i Sydbank, efter at Novo Nordisk fra morgenstunden har fremlagt regnskab for årets andet kvartal. Heri fortæller medicinalselskabet blot, at der ventes lavere gennemsnitspriser i USA i 2018 sammenlignet med i år.

»Jeg er ikke blevet meget klogere på prisudviklingen i USA,« siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

»Novo melder, at gennemsnitspriserne efter rabatter vil være lavere i 2018 end i 2017. Det var sådan set også forventet af alle i markedet. Spørgsmålet er så, hvor store rabatter man giver, og hvilket prispres man vil have i 2018. Det fortæller regnskabet måske knapt så meget om«, fortsætter han.

07BUSFRANCE-ECONOMY-PHARMAC.jpg

Og det skaber mere usikkerhed på længere sigt.

»Så ja, prispresset fortsætter. Det bekræfter Novo, men de sætter ikke procenter på, som de måske har gjort tidligere. Det gør selvfølgelig, at der er lidt mere usikkerhed om det her i 2018,« siger Søren Løntoft Hansen, der har en købsanbefaling af Novo.

Han tilføjer, at medicinalselskabet i forbindelse med regnskabet har fastholdt de langsigtede finansielle målsætninger, og at det på en eller anden måde er et positivt tegn, fordi hvis prispresset var forværret, så ville Novo nok have nedjusteret de langsigtede finansielle målsætninger, der i øjeblikket lyder på en vækst i resultatet af primært drift på 5 pct.

På resultatsiden kunne Novo fremvise resultater, der målt på både top- og bundlinjen var bedre end ventet af analytikerkorpset ifølge Ritzau Estimates.

»Det er et rigtig godt og solidt regnskab med en god udvikling i nogle af de midler, der skal drive væksten i de kommende år. Jeg bider blandt andet mærke i, at Tresiba klart overgår forventningerne med en god salgsperformance,« siger Søren Løntoft Hansen.

Onsdag morgen stiger Novo-aktien med 2,4 pct. til 268,20 kr.

novo

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen