Berlingske Business

Pokémon-feber rammer de japanske aktier

DOUNIAMAG-FILES-JAPAN-US-IT-NINTENDO-POKEMON-LIFESTYLE
Foto:

Selv aktier med en meget perifær relation til Nintendo og Pokémon bliver løftet af spillets enorme succes.

Pokémon Go-festen på det japanske aktiemarked vil tilsyneladende ingen ende tage. I hvert fald ikke hvis aktierne har blot den fjerneste tilknytning til Pokémon eller Nintendo.

I skyggen af Nintendo-aktien, som er braget i vejret med 82 procent siden lanceringen af Pokémon Go-spillet, er alt lige fra brødproducenter, legetøjsfirmaer, regionalbanker og tv-selskaber med meget perifære tilknytninger til Pokemon skudt i vejret på Tokyo-børsen, skriver Bloomberg.

pokemon

Eksempelvis er aktien i First Baking Co., som bager Pokémon-brød, på sit højeste i to og et halvt år, mens legetøjsfabrikanten Tomy Co. er på sit højeste niveau i 10 år. TV Tokyo Holdings Corp., som sender Pokémon-tegnefilm om torsdagen, har også oplevet store stigninger. Regionalbanken Bank of Kyoto Ltd., som er Nintendos femtestørste aktionær, steg 36 procent på fire dage.

»Det er altsammen meget underholdende. Spekulanterne har det sjovt. Tingene bør snart falde til ro, så vi kan få et mere realistisk billede af, hvordan disse virksomheder kan drage fordel af af Pokémon Go. Gevinsterne er vist rigeligt priset ind i aktierne« siger Seiichiro Iwamoto, fundmanager ved Mizuho Asset Management i Tokyo.

12BUSPokemon-181829.jpg

Pokémon Go-spillet er blevet ekstremt populært nærmest verden over og fører an på toplisterne over de mest downloadede spil. Nintendo og spiludvikleren Niantic arbejder hårdt at styrke serverkapaciteten, så spillet kan lanceres i endnu flere lande.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen