Berlingske Business

Pensionsselskaber foretrækker alternativer investeringer

jkkh
Foto:

Pensionsselskaber kigger på alternative investeringer, til når aktiemarkederne går i rødt. Pensionskæmperne overvejer investeringer i flytrafik, mobildata og kabler.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

I løbet af sidste år opkøbte danske pensionsselskaber for milliarder i blandt andet Københavns Lufthavn, Nykredit og TDC. Nu er pensionsselskaberne på udkig efter flere alternative investeringer.

»Vi har skruet markant op og investerede sidste år 16,7 mia. kr. i alternativer. Den linje vil vi gerne fortsætte,« siger Henrik Nøhr Poulsen, der er direktør i PFA Asset Management, til Jyllands-Posten.

Nu overvejer de danske pensionsselskaber bare, hvad der skal investeres i. Finanstilsynet følger situationen tæt for at undgå fejlinvesteringer, som man før har set med spanske solceller, gamle vindmøller og skandalevirksomheder som Hesalight og Genan.

»Vi vil gerne have flere illikvide investeringer, og vi har skruet op over de senere år. Det er Københavns Lufthavn og TDC eksempler på, ligesom vi har lavet flere store infrastrukturinvesteringer i udlandet,« siger Christian Hyldahl, der er administrerende direktør i ATP, til Jyllands-Posten.

Christian Hyldahl konstaterer, at kampen om alternative investeringer er hård, fordi priserne er høje.

Blandt pensionsselskaberne i Danmark har blandt andet ATP, PFA, Danica og PKA valgt at investere i alternativer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen