Berlingske Business

Pensionskasser: Vækstfonden er alene om små børsnoteringer

Pensionskasser investerer i bosættelser på Vestbredden
Foto:

Vækstfonden har sat sig for at kickstarte antallet af små og mellemstore danske børsnoteringer, men det bliver uden den store hjælp fra de tunge investorer i pensionskasserne.

Det skriver dagbladet Børsen.

Vækstfonden, der er statens finansieringsfond, har mødt opbakning fra de tunge institutionelle investorer, men for flere af dem er der ikke tilstrækkelig skala i børsnoteringerne til at vække interesse.

ECB-50 EURO NOTE/

Blandt andet Nordea Liv & Pension og PFA udtrykker, at investeringsmulighederne er for små. Som tommelfingerregel går pensionskasserne nemlig ikke ind i et selskab, medmindre der kan investeres for minimum 100 mio. kr.

»Vi sammenligner eventuelle nye selskaber på Københavns Fondsbørs med de andre muligheder, vi har. Og vi synes, at det er positivt, at Vækstfonden tager det her initiativ, men der skal være en vis størrelse i det,« siger Henrik Nøhr Poulsen, aktiechef hos PFA, til Børsen.

Postnord Postnord Postnord Postnord kommer med regnskab fredag

Hos landets største investor i danske aktier, ATP, er der dog anderledes villighed til at være en del af Vækstfondens initiativ.

Her er konsensus, at selv små og mellemstore selskaber og børsnoteringer har interesse, så længe risiko og afkast har en attraktiv sammenhæng.

Vækstfondens initiativ er tiltrængt, da små børsnoteringer i Danmark stort set er gået i stå. Siden 2012 er der kommet fire nynoteringer i First North-segmentet, der dækker små aktier, mens der er kommet i 104 nye i Sverige, skriver Børsen.

11BUSPix2-Karriere-bred-103.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen