Berlingske Business

Pengetanke scorer milliardgevinst på FLSmidth

FLSmidth
Foto:

De i forvejen stenrige pengetanke Novo Holdings og Lundbeckfonden kan være godt tilfredse med deres milliardinvesteringer i FLSmidth. Fondene står til at have scoret en gevinst på omkring 2 mia. kr. på investeringerne i det pressede cement- og mineselskab.

Det skriver Jyllands-Posten.

US-ECONOMY-STOCKS

Det så ellers ikke lovende ud, da Novo Holdings og Lundbeckfonden sprøjtede milliarder i det kriseramte cement- og mineselskab, der gennemgik en årelang nedtur på sine markeder.

Men under nedturen har FLSmidths topchef, Thomas Schulz, formået at trimme virksomheden blandt andet ved at fjerne 1100 stillinger ved en global fyringsrunde. Det har nu har ført til en markant stigning i kursen på en FLS-aktie.

FLSmidth får ordre på cementfabrik til Pakistan

Hverken Novo Holdings eller Lundbeckfonden har på nuværende tidspunkt intentioner om at sælge deres aktieandele.

»Lundbeckfonden er en langsigtet investor, og det har fra begyndelsen været klart, at vi ikke foretog investeringen for at score en kortsigtet gevinst. Vi ser stadig FLSmidth som en attraktiv, langsigtet investering,« siger formanden i Lundbeckfonden, Jørgen Huno Rasmussen, til Jyllands-Posten.

Ifølge Jyllands-Postens beregninger har Lundbeckfonden, der ejer 10 pct. af FLS-aktierne, med dagens kurs opnået en gevinst, der svarer til 700 mio. kr., mens Novo Holdings med 14,9 pct. af aktieposten har scoret, hvad der svarer til 1,2 mia. kr.

Dertil har de to fonde i alt tjent omkring 120 mio. kr. i skattefrit udbytte.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen