Berlingske Business

Parkens storaktionærer var jubeloptimister midt i aktie-nedtur

SLFØ
Storaktionær i Parken, Steen Larsen, der senere skiftede navn til Patrick De Vela (tv) og bestyrelsesformand for Parken, Flemming Østergaard. Foto:

Efter at Parken-aktien var faldet 30 procent på et år, havde storaktionærerne stadig enorme forventninger til selskabet, forklarede Jørgen Glistrup i retten.

Hvad er den rette pris for en aktie? Nogle vil sige, at det er den pris, markedet vil give. Og i 2008 havde samtlige af Parkens storaktionærer voldsomt store forventninger til, at markedet på et tidspunkt ville betale rigtig meget for en Parken aktie.

Det forklarede Parkens tidligere direktør, Jørgen Glistrup, i dag under en vidneafhøring i kursmanipulationssagen imod ham, Flemming Østergaard og en håndfuld andre.

Glistrup kontaktede i foråret 2008 alle storaktionærerne i Parken for at høre, om de ville være interesserede i at sælge nogle af deres aktier til Parken. Grunden var, at Parken på dette tidspunkt lå i forhandlinger om at betale for et italiensk projekt med 200.000 af sine egne aktier. Aktier, som Glistrup nødigt ville hente på aktiemarkedet.

Beskeden var storaktionærerne var klar: Vi vil gerne sælge, men vi vil have en høj pris. Parken-aktien var i sommeren 2007 toppet i kurs 1990, men efter finanskrisens indtog var kursen faldet til lige under 1300 i april 2008.

"Steen Larsen mente, at 2000 var en fair kurs. Michael Kjær ville have 1500, og Hans Henrik Palm lavede en trappe (hvor man vil sælge flere aktier jo højere prisen er, red.) fra kurs 1300 til kurs 1825. Så der var samstemmende enighed om, at Parken aktiekurs lå på et lavt niveau," forklarede Glistrup i retten.

Mægtige LD ville sælge

Storaktionærerne fik dog ikke ret. Et år efter deres høje priser lå aktiekursen i Parken omkring kurs 500, mens den to år senere lå på omkring 80. Der havde dog været en emission i mellemtiden.

De private storaktionærer var dog ikke de eneste, der mente, at Parkens aktiekurs var lav. Hos mægtige LD, der på indeværende tidspunkt var styret af nuværende direktør i Maj Invest, Jeppe Christiansen, mente, at man ville sælge aktierne for billigt til Glistrup, hvis man gav den daværende markedskurs.

Derfor lavede LD en trappe på samme principper som Hans Henrik Palm. Her var man klar til at sælge 20.000 aktier til kurs 1300, som aktiekursen vel at mærke lå lige under. Dernæst gik man kun minimalt op per 100 kurspoint, men så tager det fart. LD var klart til at sælge 25.000 aktier til kurs 1.400, 35.000 til kurs 1.500, 50.000 til kurs 1600, 70.000 til kurs 1.700, 95.000 til kurs 1.800 og endeligt 120.000 til kurs 1.900.

"LD ville gerne sælge, men på den anden side syntes de også, at kursen lå frygteligt lavt nede. De syntes, de solgte for billigt," forklarede Glistrup.

Parkens aktieudvikling i mente, må man formode, at nogle ærgrer sig gule og blå over ikke at have taget imod Glistrups tilbud.

Alle tiltalte i sagen nægter sig skyldige.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen