Berlingske Business

Parken-direktør var endelig i mål med sit aktiekøb - men så ringede Don Ø

føogjg
Overskrift
Foto:
 

Jørgen Glistrup havde på et halvt år formået at lukke Parkens underskud af egne aktier, men så solgte Flemming Østergaard alle aktierne.

Jørgen Glistrup var pisket til at købe Parkens egne aktier, har han selv forklaret. Han var ikke glad for at sætte sig på størstedelen af aktieomsætningen i foretagenet, men han var nødt det.

En række aktieoptioner til ledelsen gjorde nemlig, at Glistrup have et udækket behov på tusindevis af Parken-aktier. Ved slutningen af september 2007 havde han behov for omkring 10.000 Parken-aktier, og når omsætningen på børsen nogle dage dårligt oversteg 1.000, var det til tider lidt af en udfordring af skaffe aktierne.

Ved årsskiftet var det dog lykkedes Glistrup at få øget Parkens beholdning af aktier til 54.000, hvilket var mere, end Parken havde brug for. Glistrup var i mål. Men så blev han kaldt op på sin formands kontor.

JG2


Ny aktionær ind

Parkens bestyrelsesformand, Flemming Østergaard, forklarede Glistrup, at han havde solgt 50.000 Parken-aktier til kurs 1.200 til rederigruppen Clipper. Han følte, at Clipper ville være en attraktivt selskab at få ind i ejerkredsen om Parken.

»På sigt kunne man håbe, at en af herrerne ville være med i bestyrelsen,« forklarede Flemming Østergaard mandag i retten.

Bestyrelsesformanden havde dog ikke gjort sig det klart, hvordan Parken skulle leve op til sin del aftalen.

JG1


Da anklagemyndigheden spurgte, om Østergaard havde orienteret sig om, hvor mange aktier Parken havde i sin egen beholdning, svarede den tidligere formand:
»Nej, det havde jeg ikke.« men Flemming Østergaard sagde samtidigt også, at han håbede at en af Parkens storaktionærer kunne sælge Clipper aktierne, ellers måtte man handle dem på børsen.
»Kunne Clipper Group ikke selv erhverve dem i det frie marked?« spurgte anklageren
»Det kunne de da sikkert,« svarede Østergaard
»Men det var ikke noget i drøftede?«
»Næ« lød det.

JG


Glistrup eksekverer

Jørgen Glistrup forlod sin formands kontor. Han var enig med Østergaard i, at Clipper ville være en spændende partner at få ind over Parken. Særligt i forbindelse med et feriehus-projekt ved Montepaone i Syditalien, virkede rederne som en attraktiv partner.

Glistrup havde dog ikke den opfattelse, at det ikke var afgjort, om de 50.000 aktier kunne findes hos storaktionærer.

»Nej. Jeg modtog den til afvikling. Jeg ved udemærket, at vi har 50.000, og jeg forstår det sådan, at vi bare skal afvikle den ud af den beholdning, vi har,« svarede Glistrup i retten.
»Fik Flemming Østergaard at vide, at du havde brugt 50.000 af Parkens egen beholdning?« spurgte anklageren.
»Det kan jeg ikke huske noget om,« siger Glistrup.

12 dage senere bliver handlen med Clipper eksikveret. Og pludselig har Jørgen Glistrup nu kun 4.796 aktier i behold. Han havde forpligtigelser for 45.000.

Forsvarer: Glistrup købte Parken-aktier i god tro

Clipper Group lavede desuden en option på at købe yderligere 50.000 aktier i maj og derefter yderligere 25.000 aktier den første september. Det vil sige, at Glistrup på sigt kunne ende med at skulle skaffe 115.204 aktier på bare ni måneder.

Den samlede omsætning i den periode året forinden var knap 530.000 - så Glistrup var altså i værste fald nødt til at sætte sig på over 21 procent af aktieomsætningen.

Alle de tiltalte nægter sig skyldige i anklagerne om kursmanipulation.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen