Berlingske Business

Parken-advokat: Glistrup var fedtet

cas
Jørgen Glistrup stod selv for opkøbet af Parkens aktier, fordi han mente, at han kunne gøre det billigere end bankerne. Det fortæller Parkens eksterne advokat Philip Nyholm under onsdagens retsmøde. ARKIVFOTO Foto:

Jørgen Glistrup stod selv for opkøbet af Parkens aktier, fordi han mente, at han kunne gøre det billigere end bankerne. Det fortæller Parkens eksterne advokat Philip Nyholm under onsdagens retsmøde.

”Jørgen var fedtet. Han mente, at han kunne handle aktierne både bedre og billigere, end bankerne kunne.”

Ifølge Parkens eksterne advokat siden 2006, Philip Nyholm, er det forklaringen på, at daværende adm. direktør Jørgen Glistrup selv stod for opkøbet af Parkens egne aktier i 2007 og 2008. Glistrup er sammen med blandt andre Flemming Østergaard tiltalt for at have manipuleret Parkens aktiekurs i den periode.

Don

Parken havde i disse år et stort behov for at erhverve egne aktier, som skulle bruges til optionsprogrammer og betaling for opkøb af andre virksomheder. I lignende situationer vælger virksomheder ofte at indgå såkaldte ”market maker-aftaler”, som betyder, at man får en bank til at stå for handlerne. Men Jørgen Glistrup mente, at det var bedre, at han selv stod for opkøbet, husker Philip Nyholm.

”Jørgen var nervøs for, at bankerne ville købe for stort op. At de ikke kunne håndtere det lige så godt, som han selv kunne,” siger Philip Nyholm.

”Jørgen havde ét mål: At skaffe de her aktier så billigt som muligt.” Tidligere har Jørgen Glistrup selv givet lignende forklaringer på, hvorfor han påtog sig at foretage opkøbet.

FØ

Ved et tidligere retsmøde, kaldte han sig selv nærig og fortalte, at ”han forsøger at fedte sig igennem.” Advokaten Philip Nyholm var mandag indkaldt som vidne af anklagemyndigheden i den verserende retssag.

Han har været tilknyttet Parken siden 2006 og har givet juridisk assistance på større opgaver, som når Parken har foretaget virksomhedsopkøb.

Philip Nyholm var derfor involveret, da Parken i 2008 havde planer om at bygge et stort feriekompleks ved byen Montepaone i Italien. Grunden skulle købes af selskabet Advanced Renewable Energy, der havde den tidligere Parken- og Brøndbyaktionær Aldo Petersen som ejer.

I en hensigtserklæring, som flere gange er blevet vist i retten, fremgår det, at Parken skulle købe grunden for 200.000 Parken-aktier, hvorefter Aldo Petersen forpligtede sig til at købe yderligere 100.000 aktier i Parken. Løsningen endte med at blive skrevet ud af den endelige kontrakt, men i toppen af Parken levede den videre under navnet ”gentleman-aftalen.” Den særprægede aftale blev lavet på opfordring af Aldo Petersen, ifølge Philip Nyholm.

FØ

”Det var Aldos interesse. Han var interesseret i at komme ind og blive storaktionær i Parken igen.”

”Aldo troede, at det kunne blive så stor succes for Parken, at værdien (af aktierne, red.) kunne stige betydeligt,” sagde Philip Nyholm.

Gentleman-aftalen blev ikke en del af den endelige aftale mellem Parken og Advanced Renewable Energy og hele Montepaone-projektet endte derudover med at blive aflyst efter finanskrisens udbrud.

Foruden Jørgen Glistrup og Flemming Østergaard er Parken, FIH Erhvervsbank samt to navneforbudsbeskyttede personer tiltalt i sagen om kursmanipulation. De nægter sig alle skyldige.

KKLego

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen