Berlingske Business

Pandora-aktien endte med kurshop på 17 procent

Pandora
Foto:

Pandora-aktionærerne kan glæde sig over et usædvanlig kraftigt kurshop oven på et bomstærkt årsregnskab, der overraskede positivt på alle parametre.

Dagens kursstigning på 16,9 procent betyder, at Pandora-aktien set over de seneste 12 måneder er hoppet i vejret med omkring 65 procent.

Aktien lå tidligere på eftermiddagen endnu højere, men trods et mindre fald frem mod fondsbørsens lukning er aktien lukket i det højeste niveau nogensinde. Alene dagens kusrhop betyder, at Pandora-aktionærerne er blevet knap 10 mia. kr. rigere.

Årsregnskabet, der blev offentliggjort tirsdag morgen, begejstrede analytikerne over en bred kam. Pandoras omsætning imponerede og landede på knap 12 mia. kr. sidste år efter en vækst på over 32 procent. Nettoresultatet på 3,1 mia. kr. var også bundsolidt og overgik forventningerne.

Samtidig venter ledelsen, at væksten vil fortsætte, og at omsætningen vil vokse til over 14 mia. kr. i år. Flere analytikere har allerede påpeget, at Pandora-ledelsen de seneste år har været meget forsigtig i udmeldingerne, og at omsætningen formentlig sagtens kan nå over 15 mia. kr. i år. I 2014 endte Pandoras omsætning f.eks. næsten 20 procent højere end det, de forventede i begyndelsen af året, fremhæver Lars Topholm, aktieanalysechef i investeringsbanken Carnegie.

Samtidig forkæler Pandora aktionærerne ved at øge udbyttet og sætte gang i et nyt aktietilbagekøbsprogram. Aktietilbagekøbet har en værdi af 3,9 milliarder kroner, og udbyttet til aktionærerne lander derudover på 1,1 mia. kr.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen