Berlingske Business

Opsvinget kan blive til et W - risiko for ny nedtur

Der er gode grunde til at forholde sig skeptisk til holdbarheden af det gryende opsving.

Det skriver Sydbank i publikationen Investering for august.

- For det første er en del af opturen drevet af midlertidige stimuli - eksempelvis skrotningspræmier til gamle biler. Efter et kortvarigt løft i bilsalget vil man utvivlsomt se et nyt tilbagefald. Et andet eksempel er skatterabatten til førstegangshuskøbere i USA, skriver Sydbank.

De enorme offentlige hjælpepakker er ligeledes kun en midlertidig stimulans, hvor man populært sagt låner af fremtidens vækst. I stort set alle lande er der udsigt til rekordstore offentlige underskud i 2009,

- I de kommende år skal den økonomiske politik derfor strammes markant med risiko for at kvæle opsvinget, konstaterer Sydbank.

For det andet vil tømte lagre i mange virksomheder bidrage til øget produktion i 2. halvår, men hvis ikke den underliggende efterspørgsel forbedres, vil også denne effekt kun være midlertidig. Og for det tredje ligger den finansielle sektor i mange lande fortsat underdrejet med store tab på udlån. Det kan i værste fald føre til en egentlig kreditklemme, hvor bankerne, tvunget af omstændighederne, holder på pengene og undgår nye udlån, advarer banken.

Det fjerde punkt er arbejdsløsheden. Den vil i langt de fleste lande stige yderligere og dermed lægge en dæmper på forbrugernes samlede købekraft og -lyst.

Konklusionen fra Sydbank er en stor risiko for, at opsvinget efter nogle kvartaler med relativ høj vækst vil ebbe ud, og nogle lande endda falde ned i en ny recession i 2010-11.

Dermed vil det lovende V-formede opsving løbe over i et W, vurderer bankens økonomer, der dog understreger, at de ikke siger, at en kommende nedtur bliver ligeså dyb som den nu overståede.

- Det gør den sandsynligvis ikke. Men det vil efter vores vurdering være naivt at tro, at opsvinget kører stærkt og uhindret videre i de kommende år, slutter bankens økonomer.



(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen