Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Onsdagens aktier: C20 sætter rekord efter revanche for Mærsk

A.P. Møller-Mærsk stod stærkest blandt de store aktier på det danske marked onsdag, hvor C20 Cap satte årets rekord nummer 33 efter en stigning på 0,7 pct. til 1194,74.

Dong Energy var samtidig leveringsdygtig i endnu en kursrekord, hvorimod Matas løb med titlen som dagens helt store kurstaber.

Mens markederne i London, Paris og Frankfurt lukkede næsten uændret, så steg det spanske marked pænt med 1,3 pct., efter at Cataloniens politiske leder, Carles Puigdemont, valgte en mere forsonlig vej i spørgsmålet om regionens uafhængighedsønske.

REGNSKABSSTRØM TILTAGER

- Det er et meget roligt marked i Europa, hvor indeksene ligger ret faldt. Herhjemme ligger vi lidt højere som følge af nogle gode bevægelser i aktier som Coloplast, Mærsk og Novo.

- Vi er lidt i venteposition, før vi for alvor får skudt gang i regnskaberne for tredje kvartal. Der kommer en perlerække af bankregnskaber blandt andet fra USA nu her de kommende dage, siger senioraktierådgiver Martin Munk fra Jyske Bank til Ritzau Finans.

Aktierne i Mærsk tog revanche efter en periode med faldende kurser. Selskabets B-aktie toppede i C20 med en stigning på 3,5 pct. til 11.910 kr., efter at den siden slutningen af september var faldet fra 12.480 kr.

- Det kunne godt ligne noget "rebound" oven på en rigtig skidt periode for aktien. Det har primært været Maersk Line-delen, der har trukket aktien ned, efter at raterne ikke har artet sig så godt, som man kunne have håbet på, siger Martin Munk.

UDENLANDSK INTERESSE FOR COLOPLAST

Coloplast viste også gode takter med en stigning på 1,6 pct. til 543,50, hvilket også skete uden specifikke nyheder fremme om selskabet, ud over at udenlandske investorer ifølge Martin Munk viste god interesse for aktien.

Et enkelt selskab i C20 satte desuden rekord. Det var igen Dong Energy, som lukkede i 388 kr. efter en stigning på 2,4 pct.

Desuden steg Novo Nordisk 0,6 pct. til 308,80 kr., måske løftet af en markedsanalyse fra Global Market Insights, som forudser markant vækst på diabetesmarkedet de kommende år.

MATAS PRESSET AF NEDJUSTERING

Uden for C20 skilte Matas sig ud med et fald på 14,7 pct. til 81,50 kr. Det kom som reaktion på, at selskabet nedjusterede forventningerne til 2017/18, der ellers blev fastholdt i regnskabet for første kvartal for bare halvanden måned siden.

Efter et svært andet kvartal af 2017/18, som sluttede med udgangen af september, venter Matas nu en svag tilbagegang i den underliggende omsætning i butikkerne mod en tidligere ventet mindre fremgang. Samtidig skrues forventningerne til driftsindtjeningen ned med i omegnen af 100 mio. kr.

Nedjusterede blev fulgt op af sænkede kursmål for aktien fra både Nordea, Danske Bank og Jyske Bank. Hos Nordea ligger kursmålet kun på 65 kr., mens det hos Danske Bank ligger på 95 kr. og hos Jyske Bank på 100 kr. Matas blev børsnoteret til 115 kr. per aktie i sommeren 2013.

FLERE ANALYSEÆNDRINGER

Analyseændringer var der også på flere andre aktier. Ingrediensselskabet Chr. Hansen fik løftet anbefalingen hos svenske SEB til "køb" fra "hold", hvilket bidrog til at løfte aktien 0,6 pct. til 544 kr.

Derudover fik GN Group løftet sit kursmål hos amerikanske Morgan Stanley til 212 kr. fra 162 kr. Her er anbefalingen fortsat i neutralt niveau på "ligevægt". GN-aktien steg 0,1 pct. til 209,90 kr.

Desuden rykkede ABG anbefalingen af Sydbank, som faldt 2,7 pct. til 255,70 kr., ned til "sælg" fra "køb".

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen