Berlingske Business

Oliesektor trækker amerikanske aktier ned efter nyt olieprisdyk

US-STOCKS-CLOSE-SHARPLY-LOWER-AS-OIL-PRICES-CONTINUE-DECLINE
Prisfaldet på olie fortsatte mandag og sendte de amerikanske aktieindeks ned med ret markante fald på 1,8 pct. i S&P 500, 1,9 pct. i Dow Jones-indekset og 1,6 pct. til Nasdaq. Foto:

De amerikanske aktieindeks tog markante dyk mandag, efter olieprisen faldt yderligere.

Prisfaldet på olie fortsatte mandag, og det ramte de amerikanske olieproducenter samt den underskov af selskaber, der leverer service og udstyr til olieproduktionen. Det sendte de amerikanske aktieindeks ned med ret markante fald på 1,8 pct. i S&P 500, 1,9 pct. i Dow Jones-indekset og 1,6 pct. til Nasdaq.

Mærsk Oil - Oliefelter Nordsøen - Boreplatforme. Billeder fra

En tønde af den amerikanske referenceolie nåede i løbet af handelsdagen ned på at koste 49,68 dollar, og det gik hårdt ud over aktierne i olieselskaberne som for eksempel Anadarko, der faldt 7,9 pct., Noble Energy, der dykkede 9,6 pct. og Diamond Offshore Drilling, der mistede 8,7 pct. af sin værdi. Der var også fald til de helt store selskaber som Exxon Mobil, der faldt 2,7 pct. og Chevron, der tabte 4 pct.

Samlet set faldt energiaktierne i S&P 500-indekset mere end 4 pct.

OPh

Ifølge CNN Money er det første gang i næsten seks år, at olieprisen dykker under 50 dollar pr. tønde. Tirsdag morgen har den dog rettet sig lidt og ligger på 50,14 dollar pr. tønde.

Blandt mandagens amerikanske vinder-aktier var medicoselskabet og Coloplast-konkurrenten Boston Scientific. Aktien steg 4,5 pct., efter at JPMorgan Chase hævede sin anbefaling af aktien til "overvægt".

Oliefonden_Business

Derimod sænkede JPMorgan anbefalingen af Coloplast til "undervægt" fra "neutral".

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen