Berlingske Business

Oliepris faldt 54 procent

Oliepris faldt 54 procent - 1
Igennem hele 2008 har oliepriserne svinget stort. Foto: Scanpix

Nytårsaftensdag sprang priserne i vejret, men det kan slet ikke indhente prisfaldet.

Trods al snak om finanskrise er olieprisen faldet med 54 procent på et år.

Godt nok sprang priserne i vejret med 14 procent, da den sidste og noget sparsomme handel nytårsaftensdag fandt sted. En tønde råolie endte således med at koste 44,60 dollars, hvilket er 5,57 dollars mere end dagen før. Men på prisskiltet for præcis et år siden stod der 95,98 dollars, 54 procent mere.

Oliepriserne har gennem hele 2008 været stærkt svingende og nåede i juli rekorden på 147 dollars for en tønde. Derefter begyndte krisen at brede sig, og 19. december røg olieprisen helt i bund og nåede årets laveste, nemlig 32,40 dollars pr. tønde.

De olieproducerende landes organisation OPEC har da også flere gange valgt at skrue ned for hanerne i håbet om, at de derved kan presse priserne op. Men samtidig er flere og flere begyndt at overveje, hvor de kan spare på blandt andet olie og benzin, så mange - også amerikanere - nu tænker sig om, inden de sætter tændingsnøglen i bilen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen