Berlingske Business

Oliedyk fik europæiske flyaktier til at lette

Faldende oliepriser var mandag brændstof for aktier i de europæiske flyselskaber, der over en bred kam steg til himmels oven på aftalen mellem det internationale samfund og Iran om præstestyrets omstridte atomprogram.

Aftalen, der foreløbig gælder i et halvt år, er med til at fjerne noget nervøsitet i markedet, og det resulterede i stigninger i de store indeks i Europa.

I Storbritannien steg FTSE-indekset 0,3 pct., mens CAC 40 i Frankrig og DAX i Tyskland voksede henholdsvis 0,6 og 0,9 pct.

Blandt flyselskaberne var danske SAS en af højdespringerne med et kursløft på 6 pct. Også International Consolidated Airlines Group, der står bag British Airways, samt Air France, Lufthansa, Easyjet, Ryanair og Norwegian oplevede pæne stigninger, som samlet set sendte sektoren "rejse og fritid" i det paneuropæiske Stoxx 600-indeks frem med 1,5 pct.

De dalende oliepriser skyldes, at Iran med aftalen om landets atomprogram i hus ser ud til at kunne få lettere ved at eksportere "det sorte guld" til omverdenen.

Men trods mandagens faldende oliepriser, er det nu stadig ingen fest at være flyselskab, mener senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersen.

- Det er tilsyneladende de faldende oliepriser, der sender sektoren op. Det er - isoleret set - godt for flyselskaberne, men det aktuelle prisniveau er fortsat så højt, at det ikke bare lige bliver en fest at være flyselskab, siger Jacob Pedersen.

Mens flyselskaberne levede højt på udsigten til billigere brændstof, led olie- og gasselskaberne. I Stoxx 600-indekset dykkede sektoren 0,5 pct. i et ellers positivt marked. I Norge gav det sig udslag i et fald på 0,2 pct. for Statoil, mens Royal Dutch Shell dykkede 0,4 pct. på børsen i Amsterdam. Værst i sektoren endte det dog for norske Seadrill, der borede sig 3,6 pct. ned. Her spillede et skuffende regnskab dog også ind.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen