Berlingske Business

Olie i mindre comeback mens guld glimrer

CANADA-IMPERIAL-OIL/FUEL STATIONS
Oliepriserne har fået en mindre comeback i weekendens løb, og også guld har fået en del af glansen tilbage. Foto:

Oliepriserne har fået en mindre comeback i weekendens løb, og også guld har fået en del af glansen tilbage.

I oliemarkeder er olieindustrien begyndt at reagere på de kraftige prisfald som markedet har været udsat for gennem de seneste måneder. Det betyder at olierigge bliver taget ud af produktion, og at nye projekter inden for især skiferolie i stigende grad bliver udskudt, da de ikke længere en umiddelbar rentable.

- Momentum er nu begyndt at se lidt mere positivt ud. Faldet i antal rigge er begyndt at tælle med og faldet i efterforskningsudgifterne kommer til at medføre en væsentlig reduktion i olieproduktionen senere i år og ind i næste år, vurderer senior markedsanalytiker Phil Flynn fra Price Futures Group i Chicago til Bloomberg News.

EDISON-LABS/

Mandag morgen ligger futuren på en tønde af den europæiske referenceolie, Brent, med udløb i marts i 51,60 dollar mod 49,50 dollar fredag eftermiddag.

Den amerikanske marts WTI-oliefuture handles samtidig i 47,00 dollar mod 45,30 dollar fredag eftermiddag.

På guldmarkedet skubber de fortsatte fald i de internationale rentemarkeder til prisbalancen. Fredagens skuffende BNP-opgørelse fra USA og de skuffende PMI-data fra Kina er med til at øge gulds attraktive investeringsprofil.

Samtidig nærmer det kinesiske nytår sig, hvilket normalt øger efterspørgslen i Asien.

Mandag morgen koster en troy ounce guld 1280 dollar mod 1274 dollar fredag.

På kobbermarkedet er investorerne optaget af weekendens PMI-data fra den kinesiske fremstillingssektor. De skuffende tal, der viser faldend aktivitet, øger håbet om nye tiltag fra myndighedernes side.

Et ton kobber koster mandag morgen 5509 dollar mod 5385 dollar fredag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen