Berlingske Business

Østergaard og Glistrup vil udfordre rettens afgørelse i Parken-sag

østergaard og glistrup
Byretten idømte Østergaard og Glistrup henholdsvis fire og seks måneders ubetinget fængsel, men efter at have nærstuderet dommen sår flere eksperter nu tvivl om rettens afgørelse, der blev baseret på den hidtil ukendte seksmånedersregel. Foto:

Byretten idømte Østergaard og Glistrup henholdsvis fire og seks måneders ubetinget fængsel, men efter at have nærstuderet dommen sår flere eksperter nu tvivl om rettens afgørelse, der blev baseret på den hidtil ukendte seksmånedersregel.

Jørgen Glistrup og Flemming Østergaard blev september sidste år dømt i byretten for kursmanipulation med Parken-aktie. Nu vil Parken-duoen udfordre rettens afgørelse, og de mener selv, at de har et trumfkort på hånden til ankesagen mod dem, der indledes til august.

Det skriver dagbladet Børsen.

Flemming Østergaard får sin dom i Københavns Byret

Byretten idømte Østergaard og Glistrup henholdsvis fire og seks måneders ubetinget fængsel, men efter at have nærstuderet dommen sår flere eksperter nu tvivl om rettens afgørelse, der blev baseret på den hidtil ukendte seksmånedersregel.

- Jeg er højest overrasket over denne seksmånedersregel, og jeg kan ikke forstå, hvordan jeg skulle have haft en chance for at gætte, at Københavns Byret ville opfinde sådan en regel, siger Jørgen Glistrup til dagbladet Børsen.

FØ

Ifølge Byretten havde Parken først et reelt behov for at købe egne aktier til brug i et optionsprogram seks måneder før det kvartal, hvor aktierne skulle bruges. Da Østergaard og Glistrup havde købt aktier før seksmånedersgrænsen, blev købene anset for at være foretaget uden grund og dermed egnet til kursmanipulation.

FØ

Andri Fanner Bergthorsson, der forsker i kursmanipulation ved Københavns Universitet, mener, at man som selskabsledelse må begynde at afdække sin risiko i det øjeblik den opstår. Han påpeger, at hvis man i stedet skal vente, risikerer man, at aktien stiger, og det kan dermed blive dyrere at købe egne aktier til brug for optionsprogrammer.

FØ

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen