Berlingske Business

Økonomi er vigtigere end miljø ved grønne investeringer

Solcelleanlæg i Tyskland.
Solcelleanlæg i Tyskland. Foto:

En undersøgelse viser, at danskerne i højere grad vægter økonomi over hensynet til miljøet, når de overvejer at investere i grøn energi.

Et stort flertal af den danske befolkning har lyst til at investere i vedvarende og miljøvenlig energi.

Men det er ikke altid, at det er hensynet til klimaet, der er den primære årsag til de grønne investeringer i for eksempel solceller eller en varmepumpe.

En undersøgelse, som YouGov har gennemført for energiselskabet NRGI og banken Spar Nord, viser, at 80 procent af danske boligejere overvejer at investere i klimavenlige energikilder, fordi det kan betale sig rent økonomisk. 65 procent svarer, at miljøet også har betydning for deres tanker om at investere grønt.

»Undersøgelsen viser, at det ikke altid er nok, at tingene er grønne. Der skal også gerne være en økonomisk gulerod. Og er der det, så er folk klar på at ændre forbrugsmønster,« siger Martin Lundholm, der er chefanalytiker i Spar Nord.

Martin Lundholm mener, at danskernes privatforbrug stadig er præget af finanskrisen og den efterfølgende lavvækst. Det er også med til at sætte det økonomiske hensyn højt på prioriteringslisten.

Energirådgiver Benny Hebsgaard fra NRGI har bemærket ændringen i salget af solceller. Efterspørgsel efter private solcelleanlæg er stort set forsvundet, efter en støtteordning blev sløjfet i 2012.

»Eksemplet med udbredelsen af solcelleanlæg illustrerer, at det økonomiske incitament er afgørende for danskernes lyst og vilje til at gå alternative veje for miljøets skyld,« siger Benny Hebsgaard.

Omvendt er salget af miljøvenlige biler steget markant efter en afgiftsændring har gjort de firhjulede minibiler billigere.

»Det er et godt eksempel på en disposition, hvor vi forener økonomiske hensyn og miljøhensyn uanset - hvad end der så vægter tungest i forhold til købsbeslutningen,« siger Martin Lundholm fra Spar Nord.

De danskere, der ikke går med planer om at købe miljøvenlige energikilder, angiver ifølge undersøgelsen prisen som den primære årsag til den manglende interesse. Der er dog sammenlagt næsten altid penge at hente, forklarer Benny Hebsgaard.

»Heldigvis er det også sådan i de fleste tilfælde, at det på lang sigt er en god investering at tænke grønt,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen