Berlingske Business

Økonomer: 2014 bliver ikke noget vildt børsnoteringsår

Børsnoteret_2014_Business
Matas med administrerende direktør Terje List i spidsen stod for året største, danske børsnotering i 2013. Foto:

Heller ikke i 2014 vil det danske aktiemarked være præget afgørende af nynoteringer på fondsbørsen i København, efter at 2013 var meget stille på den front.

Sådan lyder vurderingen fra Ritzaus økonomiske panel, der består af 46 økonomer fra universitetsverdenen, finanssektoren og interesseorganisationer, efter et 2013, hvor Matas har været den eneste store nyhed på fondsbørsen herhjemme.

ISS

14 ud af 46 økonomer i panelet er kommet med sit bud på, hvor mange nynoteringer, der er i vente i 2014, og langt størstedelen af disse peger på få børsdebuter næste år, mens ingen imidlertid tror på, at der ikke kommer nogen noteringer overhovedet.

Seks ud af 14 besvarelser peger på to børsnoteringer, mens tre gætter på tre nye selskaber på børsen. To økonomer peger på mellem fem og 10 nynoteringer i 2014.

På spørgsmålet om, hvorvidt der kommer nynoteringer i C20-klassen, har 16 ud af 46 økonomer bidraget med et svar, og her er vandene delt ligeligt. Otte venter således, at der kommer mindst en stor børsnotering, mens samme antal siger "nej" til spørgsmålet.

Aldo Liqtech

I løbet af 2013 har der været vedvarende historier om, at servicegiganten ISS kan være på vej på børsen - og måske i 2014. ISS blev afnoteret fra fondsbørsen i København i 2005, da selskabet blev opkøbt af EQT Partners og Goldman Sachs Capital Partners, men ifølge rygter søger ejerne nu igen at afhænde det danske selskab.

15 ud af 46 økonomer i panelet har givet et bud på, hvorvidt der vil ske afnoteringer blandt de 40 største børsnoterede selskaber i 2014, og her er der klart flest - nemlig 11 - der svarer nej, mens fire siger ja.

04BUSAldo-Petersen.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen