Berlingske Business

Obligationer: Renten faldt en spids på dag med auktioner

567192058.jpg

Et større udbud af tre- og tiårige statsobligationer i USA lagde ikke en større dæmper på efterspørgslen mandag, hvor renten på den toneangivende t-bond endte med et mindre fald.

Det amerikanske finansministerium solgte mandag tiårig statsgæld for 21 mia. dollar til en rente på 2,889 pct., og ifølge Reuters var det den højeste rente på en auktion af den størrelse siden januar 2014.

Der blev ligeledes solgt treårige statsobligationer for 28 mia. dollar til en rente på 2,436 pct. Ifølge nyhedsbureauet blev begge obligationer solgt med en lidt lavere rente end ventet, men udviklingen vidner om en stabil efterspørgsel blandt investorerne.

»Intet stod virkelig ud. Man kan se det som en god ting, da vi i år vil se flere og flere obligationer blive udstedt,« siger George Concalves, der er chefstrateg for amerikanske renter hos Nomura Securities i New York, til Reuters.

Den toneangivende tiårige T-bond lukkede mandag aften på markedet i USA med en rente på 2,87, og det er omkring 2 basispoint lavere end fredagens lukkeniveau.

Tirsdag morgen handles det toneangivende tiårige amerikanske statspapir med en rente på 2,88 på børsen i Tokyo, og det er stort set på niveau med renten ved dansk lukketid klokken 17.00 mandag.

Udbuddet af amerikanske obligationer er blevet øget på det seneste, da den amerikanske centralbank, Federal Reserve, er begyndt at reducere sit opkøb af obligationer.

Samtidig har regeringen i USA været nødsaget til at udstede flere obligationer for at kunne finansiere både skattereformen og den toårige budgetaftale, som præsident Donald Trump står bag.

Ifølge Reuters betyder budgetaftalen alene, at regeringen vil øge udgifterne med omkring 300 mia. dollar i løbet af de næste to år.

Mandag var tom for nøgletal fra USA, men tirsdag får investorerne nyt om udviklingen i de amerikanske kerneforbrugerpriser i februar.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen