Berlingske Business

Nytårsfest på amerikanske børser

Nytårsfest på amerikanske børser - 1
Foto:

De amerikanske investorer sender aktierne overraskende højt til vejrs på årets første handelsdag.

Er der blot tale om et vel optimistisk eftergilde ovenpå onsdagens nytårsaften – eller mener de amerikanske investorer det alvorligt, når de sender de toneangivende indeks op med mere end 3 procent på årets første handelsdag?

Og stigningerne skal vel og mærke ses i lyste af horrible tal fra fremstillingsindustrien, hvor indkøbscheferne ikke har været så pessimistiske i snart 30 år.

Selvom der er grund til at glæde sig over de solide stigninger på de amerikanske børser, så er der nok tale om, at årsagen til dagens stigninger skal findes i en kombination af lav handel og en generel optimisme her i starten af det nye år.

”Det er den sædvanlige jule-fest og folk vil ikke risikere, at de ikke kommer med til festen, selvom de godt ved, at det hele foregår under lav omsætning,” siger Joseph Saluzzi chefhandler hos Themis Trading til CNN.

Der er fortsat stor usikkerhed om, hvor dyb krisen skal være i både amerikansk og global økonomi, så de fleste investorer er forsigtige med at tage dagens stigninger som et tegn på en vending.

Alle tre ledende indeks, Nasdaq, Dow Jones og S&P 500, faldt da også en smule tilbage i slutningen af dagens handel, men kunne trods alt fremvise kursstigninger omkring de 3 procent, med teknologiaktierne i front med en fremgang på 3,5 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen