Berlingske Business

Nyopstartet løbehjulsselskab værdisættes til 2 mia. dollar

US-SAN-FRANCISCO-BATTLES-NEW-ELECTRIC-SCOOTER-RENTALS
Foto fra San Francisco: En mand kører på et elektrisk løbehjul fra Bird. Foto:

Det nyopstartede amerikanske løbehjulsselskab Bird vil rejse 300 mio. dollar (1,9 mia. kr.), hvilket svarer til en værdiansættelse af hele selskabet på 2 mia. dollar.

Det skriver The New York Times.

Skulle det lykkes Bird at rejse de 300 mio. dollar, vil det være en opstart blandt de største og hurtigste i nyere tid.

Løbehjulsselskabet havde sidste måned rejst 150 mio. dollar og havde en værdiansættelse på 1 mia. dollar, hvilket derfra steg med raketfart efter flere investorer fik øje på selskabet, lyder det fra en kilde.

Bird er stiftet af Travis VanderZanden, der er tidligere topchef hos Uber og Lyft, i september 2017 og har tidligere rejst 15 mio. dollar i februar og 100 mio. dollar i marts.

Flere investorer i Silicon Valley er ivrige efter at finde nye transportselskaber at investere i oven på både Ubers og Lyfts store succes.

Elektriske løbehjul er allerede populære i både San Francisco og Los Angeles, hvor Bird ejer størstedelen af løbehjulene. Blandt selskabets konkurrenter er Spin og LimeBike.

Løbehjulene kan lejes igennem en app, betales per minut, og kunden skal blot efterlade løbehjulet på stedet ved rejsens afslutning. Om aftenen bliver løbehjulene samlet op og genopladet. Udrulningen af løbehjulene skaber både glæde og frustration hos beboere.

Bird forventer at rulle tusindvis af løbehjul ud på tværs af USA.

Artiklen fortsætter under billedet
US-SAN-FRANCISCO-BATTLES-NEW-ELECTRIC-SCOOTER-RENTALS
Elektrisk løbehjul fra Bird. Foto : JUSTIN SULLIVAN

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen