Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Nye produkter skal sikre vækstmål for Novozymes

Novozymes
Analytikerne og investorerne vil også vente spændt på, hvad Novozymes kan sige om udviklingen i salget af enzymer til fremstilling af ethanol. Umiddelbart forventer Morten Imsgard en god afslutning på 2014, hvor selskabet er hjulpet godt på ved af den stigende dollar. Foto:

Der vil blive holdt godt øje med Novozymes' salgsfremgang af enzymer til vaskemidler, og hvor langt selskabet er med andengeneration af biobrændstof, når selskabet kommer med regnskab tirsdag morgen.

- For mig at se er det specielt vaskemiddeldivisionen, der er afgørende for Novozymes' mere langsigtede ambition om at kunne generere en organisk vækst på 10 pct., siger Morten Imsgard, der senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

- Producenterne af vaskemidler konkurrerer ekstremt hårdt for øjeblikket, og det gør det måske lidt vanskeligere for Novozymes at realisere ambitionen om at vokse med de 10 pct. organisk, som det gerne vil, fortsætter han.

Novozymes

Novozymes fastholdt i regnskabet for tredje kvartal, at vaskemiddeldivisionens salg ventes at vokse med 5 pct. organisk for året som helhed efter en tilsvarende vækst i første halvår. Men at der er vækst her, er ifølge Morten Imsgard betinget af, at der bliver udviklet noget nyt.

- Det er det, der skal drive selskabet fremadrettet. Derfor er det også afgørende, hvordan kunderne har taget imod deres nye produktserie Medley, som er målrettet små og mindre producenter, og flydende vaskemidler, hvor Novozymes ikke har været helt så stærke, lyder det fra senioranalytikeren.

- Så det er et område i markedet, hvor Novozymes kan skabe betydeligt vækst. Det er også nødvendigt, hvis det skal kunne realisere de 10 pct., som det holder fast i som en langsigtet ambition, fortsætter Morten Imsgard.

ARKIVFOTO 2007 af Novozymes. /RB/ Stærkt salg giver Novo Nordis

Analytikerne og investorerne vil også vente spændt på, hvad Novozymes kan sige om udviklingen i salget af enzymer til fremstilling af ethanol. Umiddelbart forventer Morten Imsgard en god afslutning på 2014, hvor selskabet er hjulpet godt på ved af den stigende dollar.

- Det vil blive kronen på værket. Det amerikansk marked har udviklet sig hæderligt i 2014, og Novozymes har ikke mindst været i stand til at vokse hurtigere end markedet, og det er igen drevet af deres produktinnovation, siger han.

Her skal Novozymes i førertrøjen, når det gælder andengenerations-biobrændstoffer, da det etablerede marked med førstegenerations produkter - typisk majsbaseret bioethanol - er ved at have nået et punkt, hvor det ikke er i stand til at drive de høje vækstrater, som Novozymes sætter næsen op efter.

pix-novozymes

- Så det er igen et område, hvor nye produkter og opblomstring af andengenerations-bioethanol for alvor skal tage fart for, at Novozymes kan levere de vækstrater, de vil have. Derfor vil man være opmærksom på, hvordan det ser industriens udvikling i 2015 inden for andengeneration af biobrændstof, og hvor langt Novozymes er med de projekter, det har søsat, siger Sydbank-analytikeren.

Ifølge et estimat indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans venter analytikerne fremgang på alle områder. De venter en omsætning i fjerde kvartal på 3215 mio. kr. mod 2940 mio. kr. i fjerde kvartal 2013 og et resultat før skat på 780 mio. kr. mod 707 mio. kr. i sidste kvartal af 2013.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen