Berlingske Business

Ny bryggerigigant i støbeskeen

Ny bryggerigigant i støbeskeen - 1
Verdens fire største bryggerier, Anheuser Busch-Inbev, SABMiller, Heineken og Carlsberg kan meget vel få en ny stor konkurrent i fremtiden. Foto:

En ny ølgigant er undervejs i Aisen. De to japanske bryggerier Suntory og Kirin overvejer at fusionere, og det vil skabe en kæmpe konkurrent til verdens fire største bryggerier.

Verdens fire største bryggerier, Anheuser Busch-Inbev, SABMiller, Heineken og Carlsberg kan meget vel få en ny stor konkurrent i fremtiden.

Ifølge Børsen overvejer de to japanske bryggerier Suntory og Kirin at fusionere og det vil skabe en asiatisk bryggerigigant, der vil sidde stærkt på den asiatiske bryggeriindustri, som ventes at blive det næste store vækstmarked.

Sidder på halvdelen af markedet
Carlsberg har således tidligere luftet interesse for at vokse kraftigt i Kina, men bakser i øjeblikket med at nedbringe den milliardgæld, man optog ved købet af Scottish & Newcastle, og det giver i en vis udstrækning, de japanske bryggerier frit spil tli at konsolidere sig på det asiatiske marked.

Tidligere i år købte Kirin det australske bryggeri Lion Nathan for godt 14 milliarder kroner, og også det filippinske San Miguel Brewery.

Suntory er ifølge Børsen unoteret og familieejet, mens Kirin er noteret på børsen i Tokyo. Tilsammen vil de komme til at sidde på 5 procet af det modne japanske marked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen