Berlingske Business

Novozymes stiger 1 pct. i morgenhandlen efter regnskab

q
Overskrift
Svampe son er indsamlet til at danne forskellige enzymer. Novozymes. Arkivfoto. Foto:
 

Novozymes-aktien stiger 1 pct. til 280,10 kr. kort efter børsens åbning torsdag morgen.

Stigningen kommer, efter at enzymproducenten tidligere torsdag leverede regnskab for tredje kvartal. Af regnskabet fremgik det, at selskabet opnåede en højere indtjening end ventet, selv om salget landede en spids under forventningerne.

Novozymes præciserede samtidig forventningerne til årets salg og indtjening i nedadgående retning.

MARKETS-GLOBAL/

Novozymes kom ud af tredje kvartal af 2015 med et overskud af primær drift (EBIT) på 1013 mio. kr. og et nettoresultat på 743 mio. kr. mod henholdsvis 831 mio. kr. og 637 mio. kr. i den tilsvarende periode af 2014.

Dermed klarede selskabet sig bedre end ventet af analytikerne målt på indtjeningen, som ventede et EBIT-resultat på 960 mio. kr. og et overskud efter skat på 715 mio. kr.

Novozymes' omsætning steg i tredje kvartal til 3522 mio. kr. fra 3184 mio. kr. i tredje kvartal året før. Det var en spids under det ventede, da analytikerne havde regnet med et salg på 3539 mio. kr. Det var salget i divisionerne "bioenergi" og "tekniske og farma", der var lavere end forventet.

Novozymes administrerende direktør Peder Holk Nielsen

I selskabet ledelse er man tilfreds med indtjeningen, men selskabet erkender, at væksten i salget er for svag.

- Resultaterne er på niveau med forventningerne her tre kvartaler inde i året. Vores indtjening er rekordstor, mens toplinjevæksten er relativt lav, siger topchef Peder Holk Nielsen i en kommentar til regnskabet.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen